آشپزی و تغذیه

تاثیر گردو در کاهش استرس | آیا گردو استرس را کنترل می‌کند؟

بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود استرس را تجربه می کنند که ممکن است منشا جسمی، ذهنی یا روانی داشته باشد. یافتن راهی برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی از دیرباز دغدغه اصلی افراد مبتلا به این بیماری بوده است. علاوه بر آسیب شناسی و درمان های روانشناختی، ممکن است بررسی نقش رژیم غذایی در پیشگیری یا پیشگیری از ابتلا به افسردگی مهم باشد. در این مقاله قصد داریم به نقش گردو در بهبود افسردگی بپردازیم.

خواص گردو برای کاهش استرس

کورتیزول و آدرنالین هورمون های استرس موثر هستند. هر دوی این هورمون ها توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شوند و به عنوان هورمون استرس شناخته می شوند. این دو هورمون زمانی که بدن تحت فشار فیزیکی یا در حالت استرس قرار دارد توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شوند. تا به امروز راه های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد که از جمله آنها می توان به رژیم غذایی مناسب اشاره کرد.

محققان دریافته‌اند که خوردن غذاهای خاص می‌تواند به کنترل استرس کمک کند و خوردن غذاهای دیگر به جای آن می‌تواند استرس را افزایش دهد. دانستن اینکه کدام غذاها استرس را کاهش می دهند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه می تواند نقش مهمی در مدیریت استرس داشته باشد. آجیل، موز، کلم بروکلی، تخم مرغ، ماهی، روغن زیتون، شکلات تلخ و غیره از جمله غذاهایی هستند که می توانند به کاهش استرس کمک کنند. از سوی دیگر، قهوه، غذاهای فرآوری شده و شکر می توانند استرس را افزایش دهند.

1- کاهش فشار خون در مواقع استرس و کمک به آرامش جسمی و روحی

گردو میان وعده های خوشمزه و مفیدی است و خواص زیادی دارد. گردو سرشار از فیبر، آهن، مس، منیزیم، منگنز و ویتامین های B و E است. یکی از فواید منحصر به فرد گردو این است که به کنترل استرس کمک می کند. گردو سرشار از اسید لینولنیک یا امگا 3 است. مطالعات نشان می دهد که این اسید چرب نقش مهمی در کاهش فشار خون در زمان استرس دارد و در نتیجه می تواند به آرامش جسمی و روحی کمک کند.

2- کمک به کنترل و کاهش استرس زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است

یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد گردو این است که سرشار از آنتی اکسیدان است. گردو سرشار از اسید فنولیک، اسید الاژیک و توکوفرول است. مطالعات نشان می دهد که وجود این ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند به کنترل و کاهش استرس کمک کند.

3- به کاهش کورتیزول، هورمون اصلی استرس کمک می کند

گردو همچنین می تواند به کاهش کورتیزول که هورمون اصلی استرس است کمک کند. در یک مطالعه، نتایج نشان داد که استفاده از گردو در رژیم غذایی به کاهش سطح کورتیزول به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند.

4- بهبود خلق و خو

گردو می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و در نتیجه به کنترل استرس کمک کند. در یک مطالعه روی 64 بزرگسال، نتایج نشان داد افرادی که در رژیم غذایی خود گردو داشتند نسبت به گروه دیگر خلق و خوی بهتری داشتند.

5- به افزایش ترشح سروتونین کمک می کند

گردو منبع غنی منیزیم است. منیزیم همچنین یکی از مهم ترین مواد معدنی در کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطح سروتونین هورمون شادی محسوب می شود.

اخرین حرف: با توجه به فراوانی مواد معدنی و ویتامین های موجود در گردو و فواید آن در کنترل استرس، مصرف آن در تمامی گروه های سنی به خصوص در بزرگسالان در صورت عدم حساسیت غذایی توصیه می شود.

اگر به دنبال گردوی تازه، مرغوب و خوشمزه هستید، گردو درجه یک یا گردوی پخته بهترین انتخاب برای شماست. برای تهیه این آجیل شخصاً به تویسرکان مرکز تولید گردو در ایران سفر کردیم و پس از آزمایش نمونه های زیادی از گردو بهترین ها را برای ارائه به شما انتخاب کردیم. برای خرید مغز گردو دراکام و مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد این گردو روی لینک زیر کلیک کنید.

منابع:

webmd.com

Sciencedaily.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا