آشپزی و تغذیه

جلوگیری از اسراف غذا: راه‌کارهای پرهیز از دور ریز مواد غذایی

آب پاک و غذای پاک ، که خداوند به مخلوقات خود داده ، نعمت بی حد و حصر است. اما گاهی اوقات قدر این قدر نعمت ها را نمی دانیم که در دسترس ما باشد. سیب هایی که کاملاً خورده نمی شوند ، آب بطری و دانه های برنج که در ته بشقاب باقی مانده اند تنها چند نمونه از اسراف های پیش پا افتاده دنیای ما هستند. اجتناب از اتلاف مواد غذایی و جلوگیری از اتلاف مواد غذایی برای انسان یک امر ضروری است.

آمار هدر رفت و دامپینگ مواد غذایی تکان دهنده است. طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی جهان ، سالانه حدود یک سوم از تولید مواد غذایی در جهان حذف می شود. میزان ضایعات غذایی سالانه در جهان 1.300.000.000 تن است. به عبارت دیگر ، هر ساله “یک تریلیون سیصد میلیارد کیلوگرم” غذا ، شامل غلات ، مواد اولیه ، غذاهای صنعتی و فرآوری شده و سایر مواد غذایی ، دفع می شود. حیرت انگیزتر این واقعیت است که در حال حاضر بیش از 800 میلیون نفر در سراسر جهان از غذای کافی محروم هستند!

اگر یک تریلیون سیصد میلیارد کیلوگرم غذا به 800 میلیون نیازمند در جهان توزیع شود ، هر یک از آنها 1625 کیلوگرم یعنی بیش از 1.5 تن غذا در سال دریافت می کنند و تقریبا هیچ کس در دنیا گرسنه نخواهد ماند.

نیاز به جلوگیری از اتلاف مواد غذایی در زنجیره تأمین و مرحله مصرف

بخشی از مواد غذایی در مراحل کشت و برداشت ، بخشی در مرحله حمل و نقل و بخشی پس از خرید توسط مصرف کنندگان هدر می رود. شرایط نامناسب نگهداری مواد غذایی در انبارها و رستوران ها گاهی اوقات منجر به هدر رفتن مواد غذایی می شود. از بین رفتن جوجه های پرندگان و دفع مواد غذایی سالم برای كنترل قیمت آنها در بازار ، یك اتفاق وحشتناك دیگر در این منطقه است كه ظلم بزرگی به این خدایان است.

پایان دادن به این عمل مستلزم برنامه ریزی و همکاری همه افراد و نهادهای مسئول است. اما همه در هر شرایطی باید از لحظه به لحظه به آن عمل کنند. ما ، مصرف کنندگان نهایی محصولات غذایی ، مسئولیتی داریم که باید آن را انجام دهیم. بنابراین ، در این مقاله ، چگونگی جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و هدر رفتن آنها با انجام چند کار ساده ذکر خواهد شد.

اقدامات پیشگیری از زباله های غذایی را می توان در چندین بخش کلی در نظر گرفت:

  • غذای مناسب بخرید
  • ذخیره سازی مناسب مواد غذایی
  • استفاده صحیح از غذا
  • مدیریت صحیح مانده مواد غذایی و پرهیز از دفع مواد غذایی
  • به کودکان و همه آموزش دهید
  • مسئولیت رستوران ها و مغازه های خوشمزه

1. خرید مناسب برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی

بخشی از اسراف به دلیل عادت های بد خرید مواد غذایی است. به موارد زیر توجه داشته باشید:

تا آنجا که ممکن است از مراکز خرید و مغازه ها خرید نکنید

نحوه جمع آوری و چیدمان محصولات در قفسه های سوپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید ، مشتری را به خرید بیشتر ترغیب می کند. بعضی اوقات ، وقتی در این فروشگاه ها خرید می کنید ، انواع شکلات ها ، مربا ، میان وعده ها و فست فودها توجه شما را جلب می کند و ما شما را تشویق می کنیم که مقداری در سبد خرید خود قرار دهید. در پایان ، شما هزینه زیادی پرداخت خواهید کرد و چیزی را خریداری می کنید که در ابتدا قصد خرید آن را نداشته اید. تا آنجا که ممکن است از فروشگاه های محلی خرید کنید و از خرید در سوپرمارکت ها و مراکز خرید خودداری کنید. بیشتر اقلام روزمره را می توانید به راحتی در فروشگاه های محلی پیدا کنید. (توجه: متأسفانه افزایش گسترده مراکز خرید و مغازه ها منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل کوچک و محلی و فروشگاه ها خواهد شد.)

چیزی را خریداری کنید که واقعاً به آن نیاز داریم

برخی از مواد غذایی مانند رب انار یا سس فلفل کمتر رایج هستند زیرا با هیچ غذایی سازگار نیستند. بنابراین اگر برای خرید چیز دیگری به فروشگاه رفتید و چنین مواردی را پیدا کردید ، آنها را بیهوده خریداری نکنید.

به تاریخ انقضا غذا توجه کنید

تاریخ مصرف برخی از غذاها کوتاه است و باید زود مصرف شوند. برخی از غذاها به دلیل اینکه مدت زیادی در قفسه ها بوده اند ، تا تاریخ انقضا چیزی باقی نمانده است. قبل از خرید کالاهای بسته بندی شده ، باید تاریخ انقضا آنها را بخوانید تا ببینید آیا می توان آنها را قبل از تاریخ مربوطه مصرف کرد.

تا جایی که می توانید خرید کنید

امروزه خرید غذا و تنقلات بسیار آسان است. وقتی همه چیز مملو از میوه فروشی ها و مواد غذایی است ، چرا کیسه های خرید خود را با چند تارت میوه ، چند کیک پنیر ، چند بسته خامه و تنقلات همزمان پر کنید؟ بسیاری از میوه ها در بهترین حالت فقط برای یک هفته تازه هستند و بسیاری از محصولات لبنی ماندگاری محدودی دارند. حالا مثلاً اگر سرتان برای همیشه گرم است و چند روزی نیستید که در خانه نیستید ، یا اگر به هر دلیلی نمی توانید هر چیزی را که به موقع خریده اید بخورید و به پایان برسانید ، میوه و غذاهای باقیمانده چه اتفاقی می افتد ؟ هر بار به همان اندازه که معمولاً خرید می کنید ، بخرید.


2 نگهداری مناسب برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی

برخی از مواد غذایی پس از خرید و قبل از مصرف در معرض فساد و هدر رفت قرار می گیرند. بنابراین ، باید آن را در شکل خوب نگه دارید. به این نکات توجه کنید:

هر غذایی را در محیط و شرایط مناسب آن نگه دارید

هر نوع محصول غذایی باید در شرایط مناسب خود نگهداری شود. به عنوان مثال ، شما باید دما و میزان رطوبت مورد نیاز برای نگهداری هر نوع میوه را بدانید. بعضی از میوه ها در دمای طبیعی اتاق بهتر نگه می دارند. دیگران باید خنک شوند. باید بدانید که هر قسمت از یخچال برای ذخیره انواع مواد غذایی طراحی شده است. برای این منظور می توانید به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید. اما توجه داشته باشید که همه میوه ها و غذاها برابر نیستند. به عنوان مثال ، ذخیره خیار نباید خیلی سرد و مرطوب باشد. اما مرکبات به یک محیط نسبتاً خنک تر و مرطوب تر نیاز دارند. ادویه ها و گیاهان خشک باید دور از نور و در مکان خشک نگهداری شوند. بسیاری از میوه ها ، چه در یخچال و چه در خارج از یخچال ، اگر در کیسه های در بسته و دور از هوای آزاد نگهداری شوند ، مدت بیشتری تازه می مانند.

پیشنهاد: خیارها را برای مدت طولانی در یخچال و بیرون از یخچال نگهداری کنید


3. استفاده می کندNS حق جلوگیری از اتلاف مواد غذایی

ما باید از غذا به درستی استفاده کنیم تا چیزی دور ریخته نشود. به این نکات توجه کنید:

اولین نکته مهم: به موقع و با اعتدال غذا بخورید

همانطور که اسلام به ما توصیه کرده است ، ما نباید تا زمانی که گرسنه شویم غذا بخوریم و قبل از سیر شدن غذا غذا را تمام کنیم.

غذاها یا میوه های کامل بخورید

بعضی از افراد عادات غذایی خوبی دارند. بعد از پایان غذا ، آنها بشقاب را با روغن و مانده را با یک تکه نان تمیز کرده و می خورند. میوه هایی مانند سیب و گلابی نیز باید به گونه ای خورده شود که هیچ یک از گوشت میوه ها باقی نماند و نباید دور ریخته شود.

پختن غذا را روی سر خود رها نکنید

اغلب اوقات ، سوزاندن غذا یا ذخیره برنج به دلیل کم توجهی ما است. غذایی که بیش از حد پخته شود قابل خوردن نیست و باید دور ریخته شود. بنابراین باید روند پخت غذا را جدی بگیریم و غذا را روی گاز نگذاریم. هنگام پخت و پز ، نباید از تلویزیون ، موج سواری و موارد مشابه لذت ببریم. اغلب اوقات ، فراموش کردن غذا و سایر کارهای خانه منجر به سوختن غذا می شود. به عنوان مثال ، ما می توانیم زمان پخت را طوری تنظیم کنیم که با زمان برنامه تلویزیونی مورد علاقه ما تلاقی نداشته باشد.

برای جلوگیری از هدر رفتن غذا ، ترفندهای آشپزی را بیاموزید

اگر از نظر غذا مشکلی وجود دارد ، مثلاً اگر برنج کهنه یا شور است ، آن را سریعاً دور نریزید. بسیاری از این مشکلات راه حلی دارند. با کمی جستجو در اینترنت یا مشاوره با آشپزهای باتجربه یا خانم های خانه دار ، می توانید راه حلی برای غذاهای سوخته یا شور پیدا کنید. همچنین ، با یادگیری برخی از ترفندها و تکنیک های آشپزی ، می توانیم در مصرف بسیاری از غذاها صرفه جویی کنیم. اندازه و نوع ظرف نیز باید با نوع و اندازه غذا مطابقت داشته باشد تا غذا به درستی پخته شود.

پیشنهاد: ترفندهای ساده پخت و پز

قسمتهای دیگر بعضی از سبزیجات و میوه ها حاوی ارزش غذایی زیادی هستند

تا آنجا که ممکن است کتابها و مقالات معتبر و مفیدی درباره تغذیه بخوانید. در این حالت متوجه خواهید شد که بعضی از قسمتهای میوه و سبزیجات مانند برگ هویج و برگ کرفس نباید کنار گذاشته شوند زیرا از نظر غذایی دارای ارزش غذایی هستند.


4- مدیریت مناسب ضایعات غذا برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی

اگر به هر دلیلی غذاها یا میان وعده های خاصی باقی مانده است ، باید راهی برای مصرف سریع و صحیح آنها پیدا کنیم و بیرون نریزیم. برخی از راه حل های پیشنهادی برای این منظور:

غذاهای مانده را زودتر بخورید

به عنوان مثال ، اگر از ظهر غذایی باقی مانده است ، خوردن آن را تا آینده نامعلوم به تعویق نیندازید. سعی کنید همان غذا را شب یا سرانجام در ناهار یا شام فردا بخورید. البته در طب سنتی توصیه نمی شود که از غذاهایی مانند ماهی در دو وعده غذایی متوالی استفاده کنید ، خصوصاً که برای برخی از افراد و بیماران خطرناک است.

غذاهایی مثل ماهی را یکجا تهیه کنید

بهتر است غذاهایی مانند ماهی را به اندازه کافی بپزید تا در یک وعده بخورید و کارتان تمام شود. ماهی یا مرغ پخته شده وقتی در یخچال بماند به سرعت مزه می کند و ممکن است برخی تمایل به خوردن آن نداشته باشند. همچنین ، همانطور که گفته شد ، در طب سنتی خوردن غذاهایی مانند ماهی در دو وعده غذایی متوالی برای برخی از افراد ، به ویژه برخی بیماران ، کاملاً ممنوع است.

از مواد باقیمانده استفاده کنید

بعضی اوقات می توانیم از مواد باقیمانده غذای دیروز در غذای امروز استفاده کنیم یا با آن ماده جدیدی درست کنیم. به عنوان مثال می توانید از آب مرغ یا آب هویج سوپ درست کنید. اگر غذایی مانند خمیر با مقداری آب در کف بشقاب درست کنیم ، می توانیم نان را مانند آبگوشت خرد کرده و به عنوان شام یا میان وعده بخوریم. اما از مصرف روغن های اضافی به خصوص روغن های گیاهی صنعتی خودداری کنید زیرا این مواد برای سلامتی مضر هستند.

توزیع مناسب غذا در مهمانی ها

در مهمانی ها و اجتماعات بزرگ و کوچک ، غذا را توزیع کنید تا از مازاد آن استفاده شود. اگر بشقاب میهمانان خود را بیش از حد پر کنیم ، بعید است در بعضی از بشقاب ها غذای زیادی باقی بماند. می توانیم کمتر در بشقاب ها غذا بخوریم و سپس ، در اواسط غذا خوردن ، بشقاب ها را روی میز برگردانیم تا اگر شخصی اشتها داشت ، بتواند بشقاب خود را دوباره پر کند. در این حالت ، غذای کمتری در ته ظرف ها باقی می ماند. بنابراین ، حتی اگر غذا اضافه شود ، غذا در گلدان و قابلمه دست نخورده باقی می ماند ، به طوری که می توانیم آن را به راحتی بین نیازمندان توزیع کنیم. اگر نتوانیم به افراد نیازمند برسیم ، می توانیم غذای اضافی را در ظروف بسته بندی كرده و به همسایگان توزیع كنیم یا به مهمانان بدهیم تا به خانه ببرند.

با توجه به اشتها و سلیقه خود در رستوران غذا سفارش دهید

همه معمولاً می دانند که در هر وعده غذایی چه مقدار غذا می توانند بخورند. اگر دچار سوourتغذیه هستیم یا اغلب نمی توانیم فشار دادن کامل برنج را به پایان برسانیم ، از پیشخدمت بخواهید که نصف فشار یا مقدار برنج مورد نظر ما را بدهد. اگر گوجه فرنگی یا ترشی را با ساندویچ دوست ندارید ، از بقال بخواهید هنگام سفارش آنها را از ساندویچ خارج کند. گوجه فرنگی یا ترشی های مانده در بشقاب مشتری احتمالاً به سطل آشغال ریخته می شود.

باقیمانده مانده رستوران را با خود ببرید

اگر انتهای باگت سخت یا خشک است ، آن را در فروشگاه مواد غذایی نخورده رها نکنید. می توانیم قسمت خشک باگت را در یک دستمال تمیز بپیچیم و با خود ببریم. شاید بعد از چند دقیقه ، نان روی دستمال نرم شود و ما بتوانیم آن را بخوریم. اگر نان هنوز خشک است ، می توانیم آن را در باغ یا مکان مناسب برای تغذیه پرندگان و حشرات ببریم.

اگر به هر دلیلی مقداری از غذای ما کنار گذاشته شد ، یک بشقاب مناسب از پیشخدمت در رستوران یا فروشگاه مواد غذایی بگیرید و بقیه غذا را با خود ببرید.

غذای رایگان مجوز هدر دادن نیست

غذای رایگان مجوز هدر دادن نیست.

در برخی از هتل ها و رستوران ها ، برخی از وعده های غذایی یا برخی از میان وعده ها مانند سوپ و سالاد رایگان است. این ممکن است باعث شود برخی از میهمانان هتل یا مشتریان رستوران بشقاب خود را بیش از حد پر کنند و در نهایت نتوانند وعده غذایی خود را به پایان برسانند ، که بسیار زننده است.

سهم حیوانات و حشرات

اگر غذای مانده هنوز خراب نشده است و به هر دلیلی دیگر قابل خوردن نیست ، آن را دور نریزید اما به پرندگان ، حشرات و حیواناتی مانند گربه و سگ بدهید. در اولین فرصت به یک پارک یا مکان مناسب بروید و از مواد باقیمانده حیوانات و حشرات استفاده کنید تا زیر دست و پا له نشوند.

غذا و آب را با دقت روی میز بچینید

یک کوزه آب ، یک کاسه سوپ و ظروف مشابه آن را روی میز یا میز قرار دهید تا افراد از جمله کودکان به آنها دست نزنند و آب و غذا روی زمین نیفتد.


5- به کودکان و همه در مورد پیشگیری از ضایعات مواد غذایی آموزش دهید

  • مفهوم قدرشناسی و پرهیز از اسراف را از همان کودکی به کودکان بیاموزید. به آنها بگویید بسیاری از کودکان در سراسر جهان از غذای کافی و سالم محروم هستند.
  • بسیاری از نکات این مقاله (و شاید بسیاری از موارد ذکر نشده) را می توان به تدریج به کودک آموخت. در این صورت او به تدریج به مصرف مناسب توجه کرده و از اسراف پرهیز می کند.
  • از یادآوری این نکات به دوستان و همکاران به روشی دوستانه و محترمانه غافل نشوید.

6. مسئولیت صاحبان رستوران و فروشندگان مواد غذایی در قبال از هدر رفتن غذا جلوگیری کنید

اگر صاحب رستوران یا فروشگاه مواد غذایی هستید ، حتماً از پس مانده های مشتری و همچنین مواردی که خودتان خریده اید و به هر دلیلی استفاده نکرده اید ، استفاده کنید. این اغلب مواردی است که آنها آن را ضایعات غذایی قابل استفاده می نامند. به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • باگت تازه اگر به درستی نگهداری نشود ، برای مدتی خشک خواهد ماند. بنابراین ، قبل از تهیه ساندویچ یا تحویل نان به مشتری ، اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های نان به اندازه کافی نرم هستند.
  • اگر مشتری غذاهای جانبی مانند گوجه فرنگی ، ترشی ، فلفل یا سیب زمینی سرخ کرده را دوست ندارد ، بهتر است هنگام سفارش غذا به او بگویید. این نکته را می توانید با رعایت ادب احترام آمیز در جایی بنویسید و آن را برای مشتریان قابل مشاهده کنید.
  • در بعضی از رستوران ها چیلی همراه با برخی غذاها سرو می شود. بعضی اوقات این فلفل آنقدر داغ است که فقط قسمت کمی از آن خورده می شود و بقیه در ظرف می ماند. بنابراین فلفل تند نخرید و آنها را سرو نکنید.
  • اگر مقداری آب در بطری های آب معدنی مشتری باقی مانده است ، می توانید از آن برای آبیاری گلدان های رستوران ها یا باغ های پیاده رو استفاده کنید.

حرف آخر در مورد پیشگیری از ضایعات مواد غذایی

هر وقت به غذاهای باقیمانده یا میوه های خود نگاه می کنیم ، به خود یادآوری می کنیم که در سراسر دنیا افرادی وجود دارند که از خوردن همان مقدار غذا یا میوه محروم هستند.


توضیحات: منبع تصویر ، وب سایت برنامه تلویزیون خانگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا