آشپزی و تغذیه

خواص ادویه: دارچین، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، فلفل تند، فلفل سیاه و هل

خصوصیات ادویه ها و ارزش غذایی آنها: ادویه جات بو و طعم غذا را تغییر می دهند و به دلیل خواص مختلف غذایی و دارویی از برخی بیماری ها جلوگیری می کنند و برخی بیماری ها را درمان می کنند. بعضی از ادویه ها بیشتر در غذاهای ایرانی استفاده می شوند ، از جمله آبگوشت ، پلو ، تنقلات و … برخی دیگر نسبتاً کمتر شناخته شده اند و برخی از ادویه ها بیشتر در کشورهای دیگر کشت و مصرف می شوند. بسیاری از ادویه ها حاوی روغن ، آنتی اکسیدان ، مواد معدنی و ویتامین هایی هستند که برای سلامتی انسان ضروری هستند. در زیر شرح خواص هفت ادویه شامل دارچین ، زردچوبه ، زعفران ، زنجبیل ، فلفل تند ، فلفل سیاه و هل آورده شده است که بیشتر در غذاهای ایرانی استفاده می شود. سپس جدول ارزش غذایی آنها مقایسه می شود. من گفتم طبق طب سنتی ایران بسیاری از ادویه ها از جمله این هفت ادویه گرم و خشک هستند.

تمام ادویه های موجود در این لیست حاوی مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، آهن ، روی و منگنز هستند. آهن یک عامل فعال در سوخت های سلولی است. پتاسیم یکی از اجزای مهم سلول است و به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. منگنز و مس همچنین در تولید آنزیم آنتی اکسیدانی ویژه ای به نام سوپراکسید دیسموتاز موثر هستند.

توجه: “ادویه” فرم جمع کلمه “دارو” است که به معنی جمع است. بنابراین ، در اصل ، نباید با اصطلاحاتی مانند “ادویه” دوباره ترکیب شود.


خواص دارچین

از مدت ها قبل دارچین به دلیل داشتن عطر و طعم فوق العاده و بسیاری از خواص دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ادویه از پوست قهوه ای درخت دارچین استخراج می شود و پس از خشک شدن به صورت چوب خشک های کوچک به نام چوب دارچین ارائه می شود. در طب سنتی دارچین گرم و خشک است.

برخی از خواص ادویه دارچین:

  • دارچین یک آنتی اکسیدان ، ضد دیابت ، ضد عفونت ، بی حسی موضعی ، ضد التهاب ، گرم کننده و ضد نفخ است.
  • ادویه دارچین دارای بالاترین خاصیت آنتی اکسیدانی در میان تمام منابع غذایی طبیعی است ، به عنوان مثال ، خاصیت آنتی اکسیدانی آن صدها برابر بیشتر از سیب است.
  • دارچین حاوی روغنهای اساسی مانند اوژنول است که برای سلامتی بسیار ضروری است. رایحه دلچسب دارچین به دلیل روغن اوژنول است.
  • سینامالدئید یکی دیگر از روغن های خوراکی مهم در دارچین است که از لخته شدن خون و گرفتگی عروق جلوگیری می کند ، بنابراین در جلوگیری از لخته شدن و بیماری های قلبی عروقی موثر است.
  • دارچین همچنین منبع خوبی از ویتامین A ، نیاسین ، اسید پانتوتنیک و پیریدوکسین است.

خواص زردچوبه

ریشه گیاه زردچوبه دارای پوست قهوه ای تیره است اما قسمت داخلی آن زرد نارنجی است. زردچوبه طعم تند ملایمی دارد.

برخی از خواص ادویه زردچوبه:

  • زردچوبه مدت طولانی است که به دلیل خواص ضد التهابی ، نفخ و ضد میکروبی به صورت دارویی استفاده می شود.
  • زردچوبه حاوی روغنهای اساسی برای سلامتی است.
  • کورکومین یکی از ترکیبات موجود در ریشه زردچوبه است که از آن رنگ زرد تیره زردچوبه گرفته شده است. برخی مطالعات نشان داده اند که کورکومین ضد تومور ، آنتی اکسیدان ، ضد روماتوئید ، موضعی ضد کم خونی و ضد التهاب است.
  • زردچوبه حاوی کلسترول نیست ، اما سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر غذایی است که کلسترول بد خون را تنظیم می کند.
  • زردچوبه سرشار از بسیاری از ویتامین های اساسی مانند ویتامین B6 ، نیاسین و ریبوفلاوین است. هر 100 گرم زردچوبه حاوی 1.80 میلی گرم ویتامین B6 است که 138٪ نیاز روزانه به این ویتامین است.
  • ریشه زردچوبه تازه حاوی ویتامین C است و هر 100 گرم آن 23.9 میلی گرم ویتامین C دارد.

خواص زعفران

زعفران ادویه ای گران قیمت است که به دلیل رنگ ، عطر ، طعم و خاصیت دارویی منحصر به فرد شناخته می شود. پس از برداشت گل زعفران ، رشته های نازک و کوچک به رنگ قرمز تیره از گلهایی که همان ادویه زعفران است جدا می شوند. معروف ترین و محبوب ترین زعفران جهان در ایران تولید می شود. در طب سنتی ، زعفران گرم و خشک است.

برخی از خواص ادویه های زعفران:

  • زعفران حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی بسیاری است که دارای آنتی اکسیدان ، ضد بیماری و خواص مفید برای سلامتی هستند.
  • گل زعفران حاوی روغنهای مهم بسیاری است که مهمترین آنها روغنهای زعفران است. عطر و طعم زعفران از این روغن نشات می گیرد.
  • رنگ زرد و طلایی زعفران به دلیل یک روغن غیر فرار به نام آلفا کروسین است. زعفران حاوی چندین نوع رنگدانه یا اصطلاحاً کاروتنوئید از جمله زاگزانتین ، لیکوپن ، آلفا کاروتن و بتاکاروتن است. این ها آنتی اکسیدان های مهم و موثری در تقویت ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان هستند.
  • اجزای فعال زعفران در طب سنتی نیز دارای خواص درمانی بسیاری هستند و دارای خواص ضد عفونی کننده ، ضد افسردگی ، آنتی اکسیدان و ضد تشنج هستند.
  • زعفران تازه حاوی مواد معدنی زیادی مانند مس ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، آهن ، سلنیوم ، روی و منگنز است.
  • زعفران همچنین منبع غنی ویتامین های ضروری از جمله ویتامین A ، اسید فولیک ، ریبوفلاوین ، نیاسین و ویتامین C است که برای سلامتی بسیار ضروری هستند.

زعفران دارای خواص غذایی و درمانی بسیاری است اما نباید از زعفران استفاده بیش از حد کرد ، زیرا خطرناک است.


خواص زنجبیل

ریشه زنجبیل از نظر تغذیه ای و دارویی گیاه بسیار مهمی است.

برخی از خواص ادویه های زنجبیل:

  • ریشه زنجبیل مدت زیادی است که به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده ، ضد نفخ و ضد میکروبی به صورت دارویی استفاده می شود.
  • زنجبیل حاوی روغنهای مهمی مانند زنجبیل است. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و باعث آرامش و ضد باکتری می شود. مطالعات نشان داده است که زنجبیل می تواند در کاهش حالت تهوع و تسکین سردردهای میگرنی مفید باشد.
  • هر 100 گرم ریشه زنجبیل فقط 80 کالری انرژی تولید می کند و فاقد کلسترول است ، اما حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین B6 و ویتامین B5 است.

خواص فلفل قرمز

فلفل چیلی یکی از رایج ترین ادویه ها در جهان است و همچنین دارای کاربردهای دارویی و بهداشتی است. ماهیت فلفل تند در طب سنتی گرم و خشک است.

برخی از ویژگی های ادویه جات ترشی جات:

  • فلفل تند حاوی مواد شیمیایی گیاهی فراوانی است که در جلوگیری از بیماری و ارتقا. سلامتی مفید است.
  • فلفل های تند حاوی ترکیبی از آلکالوئید به نام کپسایسین است که طعم قوی به فلفل می بخشد. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که کپسایسین دارای خواص ضد باکتری ، ضد سرطان و ضد دیابت است.
  • چیلی تازه ، چه قرمز و چه سبز ، منبع غنی ویتامین C است. هر 100 گرم فلفل تازه حاوی حدود 143 میکروگرم ویتامین C است که 240 درصد تأمین می کند که بیش از دو برابر نیاز روزانه انسان به این ویتامین است.
  • ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که برای تولید کلاژن لازم است. کلاژن یکی از مهمترین ساختارهای پروتئینی در حفظ یکپارچگی رگهای خونی ، پوست ، اندام ها و استخوان ها است.
  • مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C مقاومت انسان در برابر عفونت های مختلف را افزایش می دهد.
  • فلفل قرمز نیز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A است.
  • فلفل چیلی همچنین حاوی مقادیر متوسطی از مواد معدنی از جمله پتاسیم ، منگنز ، آهن و منیزیم است.
  • فلفل چیلی منبع خوبی از ویتامین های گروه B مانند نیاسین ، پیریدوکسین ، ریبوفلاوین و تیامین است.

فلفل چیلی حاوی کپسایسین است که فلفل چیلی از آن مشتق می شود. خوردن کاسپا باعث سوختگی و التهاب دهان ، زبان و گلو می شود. بنابراین ، نباید بیش از حد مصرف شود. اگر خوردن فلفل تند باعث سوختگی و عفونت می شود ، خوردن ماست سرد می تواند اثرات التهاب و سوختگی را کاهش دهد. اگر دستانتان از فلفل قرمز خیس است ، هرگز دستان خود را در چشم نگذارید. اگر این اتفاق بیفتد ، شستشوی کامل چشم با آب خنک می تواند التهاب را کاهش دهد. از فلفل های پوسیده آلوده به ترکیباتی مانند کپک (آفلاتوکسین) خودداری کنید زیرا برخی تحقیقات نشان داده است که می توانند باعث سرطان شوند.


خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه را بعضی اوقات پادشاه ادویه جات می نامند. این گیاه در اصل بومی جنگل های جنوب هند بوده و از آنجا به سراسر دنیا رفته است. در طب سنتی فلفل سیاه گرم و خشک است.

برخی از خواص ادویه جات فلفل سیاه:

  • فلفل حاوی ترکیبات شیمیایی بسیاری است که در افزایش سلامتی و جلوگیری از بیماری بسیار مهم و م effectiveثر است. فلفل سیاه صدها سال به عنوان غذایی ضد عفونی کننده و ضد نفخ استفاده می شده است.
  • فلفل حاوی روغن های مهمی مانند پیپرین است که به آن طعمی تند می بخشد.
  • فلفل سیاه حاوی مواد معدنی زیادی مانند کلسیم ، روی ، منگنز ، آهن و منیزیم است. آهن برای تنفس سلولی و تولید سلول های خونی ضروری است.

خواص هل

دانه های هل معطر صدها سال است که به دلیل خواص غذایی و درمانی شناخته شده اند. در طب سنتی ، طبیعت هل گرم و خشک تلقی می شود.

برخی از خواص ادویه هل:

  • این ادویه معطر حاوی مواد مغذی بسیاری است که از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی ، پیشگیری کننده بیماری و تقویت کننده سلامتی مهم هستند.
  • هل حاوی روغنهای فرار مهمی است که خاصیت درمانی دارند و در طب سنتی کاربردهای زیادی از جمله پاک کننده ، ضد اسپاسم ، ضد نفخ ، هضم و مقوی دارند.
  • هل منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است. هر 100 گرم دانه هل حاوی 1111 میلی گرم الکترولیت پتاسیم است.
  • هل همچنین منبع عالی آهن و منگنز است. هر 100 گرم هل حاوی 13.97 میلی گرم آهن است که 175٪ آهن مورد نیاز روزانه فرد را تأمین می کند.
  • هل همچنین حاوی چندین ویتامین ضروری از جمله ریبوفلاوین ، نیاسین و ویتامین C است.

جدول ارزش غذایی ادویه جات

در این جدول ، ارزش غذایی هفت ادویه شامل دارچین ، زردچوبه ، زعفران ، زنجبیل ، فلفل قرمز ، فلفل سیاه و هل ذکر شده است.

ارزش غذایی دارچین زردچوبه زعفران زنجبیل فلفل تند فلفل سیاه پرداخت
انرژی (کیلوکالری) 247 354 310 80 40 255 311
کربوهیدرات (گرم) 50.59 64.9 37/65 17.77 8.81 64.81 68:47
پروتئین (گرم) 3.99 7.83 11:43 1.82 87/1 10.95 10.76
چربی کل (گرم) 1.24 9.88 85/5 0.75 0.44 26/3 6.7
کلسترول (میلی گرم) 10 10 10 10 10 10 10
فیبر (گرم) 53.1 21 3.9 2.0 1.5 26.5 28
ویتامین ها
B9 / اسید فولیک (میکروگرم) 6 39 93 11 23
B9 / اسید فولیک (میکروگرم) 10
ویتامین B4 / کولین (میلی گرم) 11.3
B3 / نیاسین (میلی گرم) 1.332 5140 46/1 0.750 1.244 1.142 1.102
B5 / اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.358 10.203 10.2011
B6 / پیریدوکسین (میلی گرم) 0.158 1.80 1.010 0.160 0.506 0.340 10.220
B2 / ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.041 0.233 0.267 0.086 0.240 0.182
B1 / تیامین (میلی گرم) 0.022 0.72 0.109 10.198
ویتامین A (واحد جهانی) 295 10 530 10 952 299 10
ویتامین C (میلی گرم) 3.8 25.9 80.8 5 143.7 21 21
ویتامین E (میلی گرم) 10.44 3.10 0.26 69/0 4056
ویتامین K (میکروگرم) 31.2 13.4 10.1 1 163.7
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 10 38 1484 13 9 44 18
پتاسیم (میلی گرم) 431 2525 1724 415 322 1259 1119
فلز
کلسیم (میلی گرم) 1002 183 111 14 1 437 383
مس (میلی گرم) 0.339 603 0.328 0.226 10.129 1.127 0.383
آهن (میلی گرم) 8.32 41.42 11.10 0.60 1.03 28.86 97/13
منیزیم (میلی گرم) 60 193 264 43 23 194 229
منگنز (میلی گرم) 17:46 7.83 28.408 0.229 0.187 5625 28
فسفر (میلی گرم) 64 268 252 34 43 173 178
سلنیوم (میکروگرم) 5.6 0،5
روی (میلی گرم) 1.83 4.35 1.09 0.34 0.26 1.42 7.47
جدول ارزش غذایی ادویه جات

حرف آخر در مورد خواص ادویه جات

در آشپزی ایرانی از ادویه های دیگری مانند گل نارنگی ، جوز هندی ، رازیانه و سیاه دانه نیز استفاده می شود که برای جلوگیری از استفاده طولانی مدت از این ماده ، از مصرف آنها اجتناب شده است. لازم به ذکر است که مانند هر ماده غذایی دیگر ، مصرف ادویه ها باید متعادل باشد. همچنین ادویه جات معمولاً گرم و خشک هستند و از آنجا که داروی گیاهی نیز محسوب می شود ، ممکن است لازم باشد برخی از بیماران یا افراد قبل از استفاده از ادویه با پزشک در مورد چگونگی و میزان استفاده از آن مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا