آشپزی و تغذیه

خواص اسفناج پخته و خام و جدول ارزش غذایی و طبع آن در طب سنتی

خواص اسفناج پخته و خام: اسفناج یک سبزی برگ سبز است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی شناخته شده است. برگ های سبز و نرم اسفناج را خام می خورند و می پزند. برگ اسفناج برای بازیابی قدرت بیماران مفید است. البته افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید در استفاده از آن احتیاط کنند و حتی قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنند. در ادامه بیشتر در مورد خواص اسفناج پخته و خام ، ماهیت اسفناج در طب سنتی و جدول ارزش غذایی اسفناج اشاره خواهیم کرد.


خواص اسفناج در طب سنتی

به گزارش وب سایت نیچر ، اسفناج برای بهبود بیماران ، به ویژه کسانی که تب کرده اند مفید است. بنابراین ، توصیه می شود اسفناج را در گروهی از بیماران مبتلا به کرونا که نسبتاً بهبود یافته اند اما هنوز ضعیف هستند ، بخورید. بیماری کرون بدن را به دلیل عفونت ، تب و کاهش رطوبت بدن تضعیف می کند. در نتیجه ممکن است دچار یبوست و کم آبی بدن شوند. در چنین مواردی ، به مردم توصیه می شود برای آب رسانی به بدن خود از غذاهای آبکی مانند سوپ معمولی ، به ویژه اسفناج استفاده کنند. (به بیماران کرون در مورد استفاده از میوه هایی مانند هندوانه و مریم گلی برای هیدراته کردن بدن خود هشدار داده شده است.)

بیش از 90 درصد اسفناج را آب تشکیل می دهد ، بنابراین این سبزی می تواند رطوبت از دست رفته بدن را تامین کرده و تشنگی را برطرف کند. اسفناج یک ملین خوب است و برای یبوست مفید است. اسفناج همچنین با معده های حساس یا متورم سازگار است.

اسفناج خون خوبی تولید می کند و حاوی آهن است ، اما برخی از درمانگران سنتی می گویند که اسفناج برای کم خونی فقر آهن مفید نیست زیرا ترکیبات آن به همان اندازه که در تولید آهن نقش دارند ، در حذف آهن نیز مفید هستند.

برگ های اسفناج در ترمیم زخم نیز مفید است. برای این منظور ، برگ های اسفناج را در روغن زیتون می پزند و پس از سرد شدن کافی ، آن را روی زخم بگذارید (منبع)

ماهیت اسفناج در طب سنتی

از نظر طب سنتی ایرانی ، اسفناج خنک و مرطوب است ، اما سرد است و بنابراین افراد با مزاج سرد می توانند از آن استفاده کنند. مگر اینکه سرماخوردگی بدی داشته باشند یا سرماخوردگی معمولی داشته باشند ، در این صورت می توانند اسفناج را با کمی ادویه مانند دارچین ، فلفل ، زنجبیل ، پیاز یا روغن گوشت بخورند.

چه کسانی باید از اسفناج دوری کنند؟

اسفناج بیش از حد برای برخی از افراد مضر است ، از جمله:

  • خلق و خوی سرد
  • افراد مبتلا به بیماری طحال
  • بیماران مبتلا به آرتروز
  • بیماران سنگ کلیه
  • بیماران سنگ مثانه

غذاهای آماده اسفناج

هنگام خرید سبزیجات ، می توانید کمی اسفناج خام به آن اضافه کنید. اسفناج همچنین یکی از مهمترین مواد موجود در سوپ سبزیجات است و بنابراین یکی از پرکاربردترین سبزیجات در غذاهای ایرانی است. علاوه بر این ، غذاهای دیگر با اسفناج تهیه می شوند ، از جمله:


درباره خواص اسفناج پخته و خام

  • اسفناج سرشار از مواد شیمیایی گیاهی است که برای سلامت و پیشگیری از بیماری ها مثر است.
  • اسفناج ، پخته یا خام ، کم کالری و کم چرب است. صد گرم برگ اسفناج خام تنها 23 کالری انرژی تولید می کند. برگ های اسفناج همچنین حاوی فیبر هستند ، به همین دلیل متخصصان تغذیه اغلب آن را برای تنظیم کلسترول و کاهش وزن به مشتریان تجویز می کنند.
  • اسفناج یکی از سبزیجاتی است که دارای بیشترین مقدار آهن است. صد گرم اسفناج تازه حدود 25 درصد آهن توصیه شده برای مصرف روزانه را تامین می کند. آهن جزء مهمی در تولید گلبول های قرمز است.

خواص اسفناج پخته و خام: سرشار از ویتامین A و ویتامین C است.

  • برگ های خام و تازه اسفناج حاوی چندین نوع ویتامین از جمله ویتامین A و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند زآگزانتین و بتاکاروتن است. این ترکیبات در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر و همچنین افزایش سن و بیماری های مختلف موثر هستند.
  • زئاگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی مهم است که به طور خاص در ماکولا شبکیه جذب می شود. اعتقاد بر این است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و تصفیه کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش خطرناک است و بنابراین می تواند با زوال یرقان شبکیه ، بیماری شایع دوران پیری ، مقابله کند.
  • ویتامین A برای محافظت از پوست و غشاهای مخاطی ضروری است و برای دید در شب ضروری است. اعتقاد بر این است که خوردن سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین A و فلاونوئیدها از سرطان ریه و دهان جلوگیری می کند.
  • برگ اسفناج منبع عالی ویتامین K است. صد گرم برگ تازه اسفناج 402 درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین K را تأمین می کند. ویتامین K در تقویت استخوان ها نقش اساسی دارد. همچنین در درمان بیماری آلزایمر م effectiveثر است زیرا میزان آسیب سلول های عصبی مغز را محدود می کند.
  • برگ اسفناج همچنین دارای چندین ویتامین B از جمله B6 ، B1 ، ریبوفلاوین ، فولات و نیاسین است. مصرف کافی فولات در دوران بارداری از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری می کند.
  • صد گرم اسفناج تازه 47 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C را تأمین می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونی کاهش می دهد و رادیکال های آزاد مضر را از بین می برد.

خواص اسفناج پخته و خام: مواد معدنی

  • اسفناج حاوی پتاسیم ، منگنز ، منیزیم ، مس و روی است. پتاسیم جزء مهمی از سلول ها است که به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. بدن انسان از مس و منگنز برای تولید آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز استفاده می کند. مس برای تولید گلبول های قرمز ضروری است و روی یک عامل مهم در تولید بسیاری از آنزیم ها است که به طرق مختلف از جمله رشد و هضم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اسفناج حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است.
  • مصرف کافی اسفناج از پوکی استخوان و ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری می کند.
  • برخی از کارشناسان معتقدند که برگ اسفناج از بیماری های قلبی عروقی و سرطان روده جلوگیری می کند.
  • ممکن است برخی از کارشناسان تصور کنند که اسفناج در درمان کم خونی فقر آهن مفید است ، اما برخی از کارشناسان از جمله متخصصان طب سنتی می گویند که اسفناج به دلیل ترکیب خاص خود به بدن آهن می افزاید ، اما مقداری آهن را نیز از بدن خارج می کند. بنابراین ، برای درمان کم خونی فقر آهن مناسب نیست.

خواص اسفناج پخته و خام و جدول ارزش غذایی

جدول ارزش غذایی و خواص اسفناج پخته و خام

این جدول ارزش غذایی 100 گرم اسفناج خام و 100 گرم اسفناج پخته و پخته را نشان می دهد.

ارزش غذایی اسفناج خام اسفناج پخته (بدون نمک آب پز شده)
انرژی (کیلوکالری) 23 23
کربوهیدرات (گرم) 3.63 3.75
پروتئین (گرم) 2.86 2.97
کل چربی (گرم) 0.39 0.26
کلسترول (میلی گرم) 10 10
فیبر غذایی (گرم) 2.2 2.4
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 194 1464
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.724 0.490
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.065 10.1454
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 10.195 0.242
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.189 0.236
B1/تیامین (میلی گرم) 0.078 0.095
ویتامین A (میکروگرم) 469 524
ویتامین C (میلی گرم) 28.1 9.8
ویتامین E (میلی گرم) 2.03 2.08
ویتامین K (میکروگرم) 482.9 496.6
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 79 70
پتاسیم (میلی گرم) 558 466
فلز
کلسیم (میلی گرم) 99 136
مس (میلی گرم) 10.130 0.174
آهن (میلی گرم) 2.71 3.57
منیزیم (میلی گرم) 79 87
منگنز (میلی گرم) 0.897 0.935
سلنیوم (میکروگرم) 1 1.5
روی (میلی گرم) 0.53 0.76

همانطور که در جدول نشان داده شده است ، ارزش غذایی اسفناج خام و پخته تقریباً یکسان است ، بنابراین در هر دو مورد مفید است. اسفناج خام کمی بیشتر از اسفناج پخته ویتامین C و ویتامین B9 دارد. اما سایر ویتامین ها و مواد معدنی در اسفناج پخته نسبتاً بیشتر است.


انبار اسفناج

رنگ برگهای تازه اسفناج سبز تیره است. اسفناج تازه نباید پژمرده یا زرد شود. برگ های اسفناج را در خانه با آب جاری بشویید و حدود 30 دقیقه در آب نمک خیس کنید تا هرگونه آفت کش و آلودگی از بین برود. اسفناج تا یک هفته در یخچال تازه می ماند. اما برای سود بیشتر بهتر است اسفناج تازه بخورید. همچنین به هشدارهای بخش بعدی توجه کنید.


هشدار:

  • همان مقدار اسفناج را که در هر وعده غذا می خورید درست کنید تا چیزی باقی نماند. اسفناج ، مانند خردل و بسیاری از سبزیجات مشابه ، سرشار از نیترات است. بنابراین ، با گرم شدن یا گرم شدن مجدد ، باکتری های موجود در آن نیتریت ها و نیتروزامین ها را تولید می کنند که برای سلامتی انسان و به ویژه سلامت کودکان مضر است.
  • اسفناج سرشار از ویتامین K است. بنابراین ، به بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون (مانند وارفارین) استفاده می کنند توصیه می شود که از خوردن اسفناج خودداری کنند زیرا با ویتامین K ناسازگار است.
  • اسفناج و برخی سبزیجات دیگر حاوی اسید اگزالیک هستند. اسید اگزالیک ممکن است در برخی افراد سنگ های اکسیداتیو کلیه ایجاد کند. بنابراین به افرادی که از سنگ کلیه مانند اگزالات رنج می برند توصیه می شود از مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج خودداری کنند.
  • اسفناج حاوی بز است. افراد مبتلا به اختلالات تیروئید باید در مصرف اسفناج و سبزیجات حاوی گواتر احتیاط کنند.

منبع تصویر: zerafat.com


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا