آشپزی و تغذیه

خواص انواع لوبیا و ارزش غذایی آن‌ها (چیتی، سفید، قرمز، چشم‌بلبلی و لوبیا سبز)

خواص و ارزش غذایی حبوبات: لوبیا منبع عالی پروتئین ، فیبر ، مواد معدنی و اسید فولیک (ویتامین B9) است. تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای غنی از فیبر و کم نمک و چربی اشباع برای کاهش فشار خون و مقابله با سکته های مغزی و بیماری های قلبی عروقی مفید است. در ادامه ، ارزش غذایی و خواص برخی از انواع معمول لوبیا در ایران ، از جمله لوبیا چیتی ، لوبیای سفید ، لوبیای قرمز ، لوبیای سبز و لوبیای کلیه توضیح داده خواهد شد.

نکته مهم: لوبیا فقط باید کاملاً پخته خورده شود. خوردن حبوبات خام یا نپخته می تواند منجر به سمیت فیتوآمگگلوتینین (لکتین) شود که باعث جمع شدن گلبول های قرمز خون می شود. استفراغ ، حالت تهوع و اسهال از دیگر عوارض جانبی خوردن حبوبات نپخته یا خام است. پختن لوبیا در زودپز نیز این ترکیبات مضر را از بین می برد.


ارزش غذایی و خواص لوبیا

لوبیا برای قلب مفید است زیرا فاقد کلسترول است و چربی کمی دارد. از طرف دیگر ، لوبیا سرشار از فیبر است و مطالعات نشان داده است که فیبر غذایی در کاهش کلسترول خون موثر است.

لوبیا همچنین منبع خوبی از پروتئین ، فیبر ، مواد معدنی و ویتامین ها است. آهن ، منیزیم ، پتاسیم و روی از جمله مواد معدنی مفید لوبیا هستند. لوبیا همچنین برای ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک (ویتامین B9) ، پیریدوکسین (ویتامین B6) ، تیامین (ویتامین B1) ، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و نیاسین (ویتامین B) انتخاب خوبی است.

اگر به نمودار ارزش غذایی حبوبات نگاه کنید ، خواهید دید که لوبیا سرشار از ویتامین B9 (اسید فولیک) است اما فاقد ویتامین B12 است. ویتامین های B9 و B12 در تشکیل DNA و تقسیم سلول نقش مهمی دارند.

در زیر مشخصات انواع مختلف لوبیا را که بیشتر در غذاهای ایرانی استفاده می شود ذکر خواهیم کرد. به طور استثنایی ، لوبیای سیاه نیز به این لیست اضافه شده است. لوبیای سیاه در غذاهای ایرانی نسبتاً ناشناخته است ، اما به دلیل خواص غذایی خوبی که دارد ، به خواص آن نیز اشاره خواهد شد. ارزش غذایی و خواص انواع لوبیا ، از جمله لوبیا چیتی ، لوبیای سفید ، لوبیای قرمز ، لوبیای چشم آبی ، لوبیای سیاه و لوبیا سبز در جدول ذکر شده است.


خواص لوبیا چیتی و ارزش غذایی

لوبیا چیتی جایگاه ویژه ای در غذاهای ایرانی دارد ، زیرا معمولاً در پخت آبگوشت سبزیجات از آن استفاده می شود. برخی از ویژگی های لوبیای بنتو:

  • هر 100 گرم لوبیای چیتی حاوی 0.18 میلی گرم ایزوفلاون و 0.28 میلی گرم بیوکانین-A است که در کاهش برخی از انواع سرطان موثر است.
  • پروتئین Chitty Bean فاقد گلوتن است. بنابراین ، بیمارانی که به گلوتن حساس هستند و همچنین مبتلایان به بیماری سلیاک می توانند فیبر مورد نیاز خود را با خوردن لوبیا چیتی دریافت کنند.
  • لوبیا چیتی غنی از ویتامین B9 است. مصرف 100 گرم لوبیا چیتی می تواند بیش از 90٪ نیاز روزانه فرد به ویتامین B9 را تأمین کند.

خواص لوبیای سفید کلیه و ارزش غذایی

لوبیای سفید انواع مختلفی دارد. در ایران معمولاً از لوبیای سفید بلند و بزرگ استفاده می شود که یکی از آنها به نام کانلینی معروف است. برخی از ویژگی های لوبیای سفید درشت:

  • پوسته لوبیای سفید درشت منبع خوبی از فیبر و کلسیم است.
  • لوبیای سفید از نظر کلسیم ، پتاسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، منگنز و روی از سایر لوبیاهای موجود در این لیست بالاتر است.

خواص لوبیای قرمز کلیه و ارزش غذایی

لوبیای قرمز قرمز به دلیل شباهت زیاد آن به کلیه ، به لوبیای کلیه نیز معروف است. لوبیای قرمز قرمز که در بعضی غذاهای ایرانی استفاده می شود از نظر شکل و اندازه شبیه لوبیای سفید بزرگ است. این نوع لوبیا قرمز را نباید با انواع دیگر مانند لوبیا آزوکا که اندازه کوچکتری دارند و بیشتر در ژاپن و کره رشد می کنند اشتباه گرفت. برخی از ویژگی های لوبیای قرمز قرمز:

  • لوبیای قرمز قرمز ، مانند سایر لوبیاهای این لیست ، سرشار از پروتئین ، فیبر و مواد معدنی است. ویتامین B2 و ویتامین B3 بیش از انواع دیگر است و همچنین مقداری ویتامین C دارند.

خواص گل گاو زبان و ارزش غذایی

پروتئین لوبیای کلیه فاقد گلوتن است. بنابراین بیمارانی که به گلوتن حساس هستند و همچنین مبتلایان به بیماری سلیاک می توانند فیبر مورد نیاز خود را از این نوع لوبیا دریافت کنند. برخی از ویژگی های لوبیا بادمجان:

  • لوبیای کلیه چشم آبی حاوی آهن بیشتری نسبت به سایر دانه های این لیست است و مانند سایر مواد حاوی مس است. آهن و مس در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارند ، بنابراین می توان قرص های کلیه را در رژیم غذایی بیماران برای درمان سرطان خون (کم خونی) گنجاند.

خواص لوبیای سبز و ارزش غذایی

دانه های لوبیای سبز با پوسته یا غلاف خود به صورت مرطوب خورده می شوند. لوبیا و چیپس پولو از جمله غذاهای خوشمزه ایرانی است که با لوبیا سبز درست می شود.

برخی از ویژگی های لوبیا سبز:

  • لوبیا سبز ، برخلاف انواع دیگر لوبیا ، کالری بسیار کمتری دارد. هر 100 گرم لوبیای سبز خام حاوی 31 کالری انرژی است و فاقد چربی ترانس است.
  • لوبیای سبز منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر عناصر غذایی گیاهی است. لوبیای سبز از کربوهیدرات ، پروتئین و فیبر کمتری نسبت به سایر لوبیاهای این لیست برخوردار است.
  • ویتامین B9 لوبیای سبز کمتر از سایر لوبیاها دیده می شود ، اما حاوی ویتامین A است که سایر لوبیاها فاقد آن هستند. همچنین ، لوبیای سبز بیشتر از سایر لوبیا ها “ویتامین C” و “ویتامین K” است. ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سبز در حفظ جوانی م effectiveثر است.
  • لوبیای سبز حاوی ماده ای به نام زاگزانتین است که توسط سلولهای شبکیه جذب می شود. ممکن است یک آنتی اکسیدان باشد که از چشم در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند ، در این صورت ممکن است در جلوگیری از پیرچشمی نیز مفید باشد.

جدول ارزش غذایی و خواص لوبیا

در این جدول ارزش غذایی و خصوصیات انواع مختلف لوبیا از جمله لوبیا چیتی ، لوبیای سفید ، لوبیای قرمز ، لوبیای آبی ، لوبیای سیاه و لوبیای سبز آورده شده است.

ارزش غذایی لوبیا چیتی لوبیا سفید لوبیاهای قرمز نخود لوبیا سبز
انرژی (کیلوکالری) 347 333 337 336 31
کربوهیدرات (گرم) 62.55 27/60 29/61 60.03 7.13
پروتئین (گرم) 21.47 23.36 23 23.52 1.82
چربی کل (گرم) 1.23 0.85 1.06 1.26 0.34
کلسترول (میلی گرم) 10 10 10 10 10
فیبر خوراکی گرم) 15.5 15.2 15 10.6 3.4
ویتامین ها
B9 / اسید فولیک (میکروگرم) 525 388 394 633 37
B3 / نیاسین (میلی گرم) 1.174 0.479 2.1110 2.075 0.752
B5 / اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.785 0.732 0.780 1.496 0.094
B6 / پیریدوکسین (میلی گرم) 0.474 0.318 0.397 0.357 0.074
B2 / ریبوفلاوین (میلی گرم) 10.2-12 0.146 10.2254 0.226 0.105
B1 / تیامین (میلی گرم) 0.713 0.437 0.608 0.853 0.084
ویتامین A 10 10 10 تقریباً 0 690 واحد
ویتامین C (میلی گرم) 6.3 10 4.5 1.5 16.3
ویتامین K (میکروگرم) 5.6 5.6 5.6 5.0 14.4
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 12 14 12 14 6
پتاسیم (میلی گرم) 13934 1795 1359 1112 209
فلز
کلسیم (میلی گرم) 113 240 83 110 37
مس (میلی گرم) 0.893 0.984 0.699 0.845 069/0
آهن (میلی گرم) 5.07 10.44 69/6 8.27 1.04
منیزیم (میلی گرم) 176 190 138 184 25
منگنز (میلی گرم) 1.148 1.796 1.111 1،528 10.2214
فسفر (میلی گرم) 411 301 406 424 38
سلنیوم (میکروگرم) 27.9 12.8 3.2 9 0.6
روی (میلی گرم) 28/2 3.67 79/2 3.37 0.24

نکات نهایی در مورد خواص انواع غلات

در مورد خصوصیات انواع مختلف لوبیا ، گفته شده است که لوبیا سرشار از فیبر ، پروتئین و مواد معدنی است که می تواند قسمت زیادی از نیاز انسان به این مواد را تأمین کند. اما مانند هر ماده غذایی دیگر ، لوبیا نباید بیش از حد پخته شود. علاوه بر این ، بیماران مختلف باید برای اطمینان بیشتر با پزشک مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا