آشپزی و تغذیه

خواص بادمجان و جدول ارزش غذایی و نحوه نگهداری آن

فواید و خواص بادمجان: بسیاری از غذاهای ایرانی را می توان یافت که در آنها از بادمجان استفاده شده است. بادمجان خوراکی است ، با طبیعت سازگار است و برای پیر و جوان مناسب است. در ایران ، بادمجان بنفش و بنفش سیاه در اندازه های مختلف رشد می کند ، اما در سایر نقاط جهان انواع دیگری از جمله بادمجان سفید ژاپنی و بادمجان کوچک آفریقایی یافت می شود. یکی از خواص بادمجان این است که از نورون های مغز محافظت می کند. بادمجان همچنین منبع عالی فیبر غذایی ، ویتامین B1 و مس است. در اینجا برخی از فواید و خواص بادمجان علاوه بر جدول ارزش غذایی آن آمده است. همچنین نکاتی در مورد نحوه خرید و ذخیره بادمجان ارائه خواهد شد.


فواید و خواص بادمجان

در روایات اسلامی بر فواید بادمجان تأکید شده است. به عنوان مثال ، توصیه می شود بادمجان را بجوشانید و در آب بپزید ، آن را با روغن مخلوط کرده و نرم کنید. زیرا عقل را اضافه می کند. جالب است که تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که بادمجان در محافظت از نورون های مغز مفید است.

بادمجان برای سلول های عصبی مغز مفید است

پوست بادمجان حاوی ماده ای به نام ناسونین است. نازونین یک آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مضر و مضر مبارزه می کند. تحقیقات نشان داده است که نازونین از غشای سلول های عصبی محافظت می کند. غشای سلولی مسئول محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد است. همچنین باعث می شود مواد مغذی وارد سلول شده و مواد زائد آن از سلول خارج شوند. یکی دیگر از عملکردهای غشای سلولی ، دریافت دستورالعمل هایی از مولکول های پیام رسان است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد.

بادمجان سطح آهن را در خون تنظیم می کند

ناسونین همچنین سطح آهن خون را تنظیم می کند. آهن برای انتقال اکسیژن ، تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و تولید کلاژن ضروری است ، اما اگر مقدار آن زیاد باشد ، برای سلامتی مضر است. آهن اضافی تولید رادیکال های مضر را افزایش می دهد و بنابراین خطر بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد. ناسونین با محافظت از کلسترول در خون ، تولید رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و در نتیجه از آسیب به سلول های مستعد سرطان جلوگیری می کند. نازونین همچنین آسیب رادیکال های آزاد به مفاصل را که عامل اصلی پوکی استخوان است ، کاهش می دهد.

بادمجان باعث کاهش کلسترول در دیواره های شریان می شود

برخی آزمایشات نشان داده است که عصاره بادمجان کلسترول خون را در دیواره شریان ها و همچنین در آئورت کاهش می دهد. آئورت بزرگترین شریان است که خون را از قلب می فرستد و در سراسر بدن گردش می کند.


معرفی مختصر خواص بادمجان

  • بادمجان میوه ای کم کالری و کم چرب است که سرشار از فیبر است. صد گرم بادمجان 24 کالری انرژی تولید می کند ، اما حدود 9 درصد از مقدار توصیه شده فیبر روزانه را تأمین می کند.
  • تحقیقات موسسه زیست شناسی در دانشگاه سائوپائولو نشان می دهد که ترکیبات بادمجان در تنظیم کلسترول بالا موثر است.
  • پوست بادمجان (نوع بنفش) حاوی ترکیب گیاهی به نام آتنوسیانین است. برخی مطالعات نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها در مبارزه با سرطان ، پیری ، التهاب و بیماری های عصبی مغز موثر هستند.
  • بادمجان منبع خوبی از ویتامین B از جمله ویتامین B5 ، B6 ، B1 و B3 است. این ویتامین ها برای متابولیسم چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها ضروری هستند.
  • بادمجان همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند منگنز ، مس ، آهن و پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت مهم درون سلولی است که با اثرات استرس زای سدیم مقابله می کند.

جدول ارزش غذایی و خواص بادمجان (کالری ، ویتامین ، مواد معدنی و غیره)

این جدول ارزش غذایی 100 گرم بادمجان خام را نشان می دهد.

کالری و مواد مغذی فرکانس 100 گرم
انرژی (کیلوکالری) 24
کربوهیدرات (گرم) 5.7
پروتئین (گرم) 1
کل چربی (گرم) 0.19
کلسترول (میلی گرم) 10
فیبر غذایی (گرم) 3.40
ویتامین ها
اسید فولیک/B9 (میکروگرم) 22
نیاسین/B3 (میلی گرم) 0.649
پانتوتنیک اسید/B5 (میلی گرم) 0.281
پیریدوکسین/B6 (میلی گرم) 0.084
ریبوفلاوین/B2 (میلی گرم) 0.037
تیامین/B1 (میلی گرم) 0.039
ویتامین A (واحد) 27
ویتامین C (میلی گرم) 2.2
ویتامین E (میلی گرم) 0.30
ویتامین K (میکروگرم) 3.5
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 2
پتاسیم (میلی گرم) 230
فلز
کلسیم (میلی گرم) 9
مس (میلی گرم) 0.082
آهن (میلی گرم) 0.24
منیزیم (میلی گرم) ۱۴
منگنز (میلی گرم) 0.250
روی (میلی گرم) 0.16

غذاهای ایرانی تهیه شده با بادمجان

غذاهای ایرانی زیادی یافت می شود که بادمجان یکی از مواد اصلی آن است. برخی از غذاهای ایرانی تهیه شده با بادمجان به شرح زیر است:


برخی از انواع دیگر بادمجان

انواع مختلف بادمجان وجود دارد. برخی عمدتا در نقاط خاصی از جهان رشد می کنند و برخی دیگر رایج تر هستند. به عنوان مثال ، بادمجان آفریقایی بیشتر در غرب و مرکز آفریقا رایج است و به دلیل کوچک بودن ، می توان آن را در باغ های خانگی نیز کشت کرد. بادمجان آفریقایی بسیار تلخ و بسیار کوچک است ، همچنین دارای چربی کم و سرشار از ویتامین C است.

بادمجان آفریقایی

بادمجان سفید ژاپنی نوع دیگری از بادمجان است که طعم نسبتاً شیرینی دارد و به شکل تخم مرغ است. برخی از گونه ها نیز به رنگ سبز ، صورتی یا بنفش یافت می شوند.

بادمجان سفید ژاپنی

خرید و نگهداری بادمجان

بادمجان در رنگ ها ، اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. بادمجان تازه باید براق ، ضخیم و در عین حال سنگین باشد. بادمجان قدیمی آرام دارای پوست تیره و چروکیده است و نرم تر و روشن تر است زیرا مقداری از رطوبت خود را از دست داده است. بادمجان های قدیمی یا بزرگ معمولا طعم تلخی دارند.

بادمجان برای یک یا دو روز در هوای خنک تازه می ماند ، اما در یخچال و رطوبت نسبتاً بالا کمی تازه می ماند.

بادمجان به گرما و سرما حساس است. بهتر است بادمجان را در دمای 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. بادمجان را که می خواهید ذخیره کنید برش نزنید زیرا سریع می ترکد. اگر بادمجان به درستی در کیسه پلاستیکی و سپس در یخچال قرار گیرد ، چند روز تازه می ماند. اگر فضای کافی در کمد ها ندارید ، می توانید آنها را در یخچال قرار دهید. مراقب باشید که پوست بادمجان خراشیده نشود ، زیرا این امر باعث می شود که میوه سریع پیچ بخورد. اگر بادمجان را در کیسه های هوای بسته خریداری کرده اید ، بادمجان را از کیسه زود خارج کنید تا بتواند نفس بکشد و تازه بماند.

نتیجه: نیکوتین بادمجان کم است (0.01 میلی گرم در 100 گرم). اما این مقدار نیکوتین برای سلامتی انسان مضر نیست.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا