آشپزی و تغذیه

خواص تخم کتان برای سلامتی

دانه های کتان یا دانه های کتان در دو نوع دانه قهوه ای ریز و قهوه ای طلایی یافت می شوند که از نظر مواد مغذی مشابه هستند. دانه های کتان منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پروتئین ، ویتامین B ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم ، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و هر یک از این مواد معدنی ده ها فایده برای بدن دارد. هنگام پخت انواع غذاهای خانگی می توانید از دانه کتان به صورت روغن ، پودر ، دانه ، آرد یا کپسول به صورت خوراکی استفاده کنید تا از مزایای سلامتی این غذا بهره مند شوید. همچنین می توانید از روغن دانه کتان به عنوان سس روی انواع سالاد استفاده کنید و آن را سرو کنید.

سالهاست که از دانه های کتان در طب سوزنی برای بهبود سلامت و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، آسم و سرطان استفاده می شود. اولین فایده دانه کتان کاهش خطر حمله قلبی ، خواص ضد التهابی آن و کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

همچنین به دلیل وجود فیبر در دانه های کتان ، این ماده معدنی باعث کاهش قند خون و تنظیم آن در بدن می شود. بنابراین ، خوردن این غذا قند خون را کنترل کرده و مشکل و دیابت نوع 2 را برطرف می کند. وجود پروتئین در دانه کتان همچنین باعث کاهش کلسترول ، بهبود عملکرد سیستم ایمنی ، خواص ضد قارچی و جلوگیری از تومورها می شود.

خواص بذر کتان

وجود این پروتئین گیاهی باعث کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت در افراد می شود که به نوبه خود منجر به کاهش وزن و کنترل گوارش می شود. بنابراین ، استفاده از دانه های کتان در انواع نوشیدنی های روزانه بسیار عالی و مناسب است و به کنترل وزن ، تناسب اندام و لاغری شما کمک می کند.

از دیگر فواید دانه کتان می توان به کاهش سطح کلسترول در بدن اشاره کرد. طبق مطالعات پزشکی ، مصرف 3 قاشق چایخوری پودر دانه کتان به مدت سه ماه باعث کاهش کلسترول خون و حفظ سلامت بدن می شود.

سایر تحقیقات پزشکی نشان می دهد که دانه کتان فشار خون را تا 41 درصد کاهش می دهد و از مرگ ناشی از سکته مغزی و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. در نهایت ، این غذای گیاهی سلامت پوست و مو را بهبود می بخشد و به کاهش درخشندگی و خشکی پوست کمک می کند.

علاوه بر همه فواید و خواص دانه های کتان ، اما مصرف زیاد این گیاه یا افراد مبتلا به آلرژی عوارض جانبی زیادی دارد. مصرف زیاد این دانه سبزی باعث حالت تهوع ، اسهال ، شکم درد و شکم درد شده است که باید به میزان متعادل و طبیعی در نظر گرفته شود. ما همچنین به زنان باردار یا شیرده توصیه می کنیم که در این دوران از مصرف دانه کتان خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا