آشپزی و تغذیه

خواص تخم گشنیز: فواید و عوارض و جدول ارزش غذایی آن

ویژگی های دانه های گشنیز: دانه های گشنیز در صورت خرد شدن ، عطر دلپذیر و طعم نسبتاً تندی را منتشر می کنند ، بنابراین آنها نیز نوعی ادویه هستند. این دانه های گیاهی دارای خواص تغذیه ای و درمانی زیادی از جمله ضد میکروبی و نفخ هستند و برای قلب و معده مفید هستند ، اما نباید بیش از حد مصرف شوند ، زیرا مضر هستند. وقتی سبزی گشنیز می خواهد قهوه ای شود و برگ های آن خشک شود ، می توان دانه گشنیز ، دانه ها یا دانه های گشنیز را از گیاه جدا کرد. دانه های نارس سبز روشن و طعم تندتری دارند. برای برداشت گشنیز ، گیاه را بریده و چند روز در زیر نور آفتاب پخش می کنند تا خشک شود. سپس دانه های گشنیز را می توان جدا کرد. در زیر به خواص ، فواید ، عوارض جانبی و ارزش غذایی دانه گشنیز اشاره می کنیم.


خواص گیاهان دارویی و تخم گشنیز در طب سنتی: فواید و عوارض جانبی آنها

طبق طب سنتی ایران ، دانه های سبزیجات و گشنیز هم سرد و هم خشک هستند. دانه گشنیز قلب ، مغز و معده را فعال و تقویت می کند. دانه های گشنیز همچنین ضد میکروب های قدرتمندی هستند و بنابراین جوشانده یا بو دادن آنها برای بهبود اسهال خونی و بیماری های گوارشی مانند تب حصبه توصیه می شود. جویدن دانه گشنیز نیز باعث کاهش دندان درد می شود. دانه گشنیز هضم کننده و ضد نفخ است. برای از بین بردن بوی بد دهان توصیه می شود دانه های گشنیز را بجوید.

گشنیز فواید زیادی نیز دارد ، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید زیرا برای مغز مضر است و می تواند منجر به ضعف بینایی ، فراموشی ، از دست دادن حافظه یا اختلال در حواس شود.

هشدار: مصرف زیاد گشنیز (و احتمالاً دانه گشنیز) ممکن است منجر به از دست دادن حافظه ، فراموشی یا اختلال حسی شود.

خواص دانه گشنیز

  • دانه گشنیز نیز در بسیاری از ترکیبات گیاه گشنیز یافت می شود. بنابراین ، دانه های گشنیز دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد بیماری و مفید برای سلامتی است.
  • عطر خاص دانه های گشنیز به دلیل اسانس و اسیدهای چرب آنهاست. اسید پتروسالیک ، اسید لینولئیک (امگا 6) ، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک از جمله اسیدهای چرب مهم در دانه های خشک شده گشنیز است. دانه های گشنیز حاوی روغن هایی مانند لینالول (68٪) ، پینن A (10٪) ، ژرانیول ، کامفن و ترپن است. خواص گوارشی و ضد نفخ دانه های گشنیز به خاطر همین روغن هاست.
  • دانه گشنیز سرشار از فیبر غذایی است. صد گرم دانه گشنیز حاوی حدود 42 گرم فیبر است. فیبر هضم غذا در روده را تسهیل می کند.
  • فیبر همچنین با چسبیدن به نمکهای صفراوی (حاصل از کلسترول) و کاهش جذب آنها در روده بزرگ ، سطح کلسترول بد (به اصطلاح LDL) را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های ساخته شده از فیبرها و فلاونوئیدهای موجود در دانه های گشنیز برای محافظت از مخاط روده بزرگ در برابر سرطان عمل می کنند.
  • دانه گشنیز منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مانند آهن ، کلسیم ، پتاسیم ، منگنز ، روی و منیزیم است. مس نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز دارد. آهن همچنین برای متابولیسم سلولی و تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند و روی عاملی برای تنظیم تولید بسیاری از آنزیم ها است. منگنز همچنین یک عامل مهم در تولید آنزیم فوق مهم سوپراکسید دیسموتاز است.
  • دانه گشنیز سرشار از ویتامین C است. صد گرم دانه گشنیز خشک حاوی 21 میلی گرم ویتامین C است که 35 درصد از میزان توصیه شده روزانه را تأمین می کند. دانه های گشنیز همچنین دارای چندین ویتامین B مانند تیامین ، ریبوفلاوین و نیاسین است.
دانه و پودر گشنیز

جدول ارزش غذایی و خواص دانه های گشنیز

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم دانه گشنیز خام ارائه شده است.

ارزش غذایی بذر گشنیز
انرژی (kcal) 298
کربوهیدرات (گرم) 54.99
پروتئین (گرم) 12.37
کل چربی (گرم) 17.77
کلسترول (میلی گرم) 10
فیبر غذایی (گرم) 41.9
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 1
B3/نیاسین (میلی گرم) 2.130
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 10.220
B1/تیامین (میلی گرم) 0.239
ویتامین A (میکروگرم) 10
ویتامین C (میلی گرم) 21
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 35
پتاسیم (میلی گرم) 1267
فلز
کلسیم (میلی گرم) 709
مس (میلی گرم) 0.975
آهن (میلی گرم) 16:32
منیزیم (میلی گرم) 330
منگنز (میلی گرم) 1.9
فسفر (میلی گرم) 409
سلنیوم (میکروگرم) 24.2
روی (میلی گرم) 4.7

حفظ دانه های گشنیز

دانه های گشنیز را در یک مکان خشک ، تاریک و خنک در یک ظرف بسته نگهداری کنید تا هوا وارد آن نشود. به این ترتیب دانه های گشنیز برای ماه ها سالم می مانند و در صورت لزوم می توان مقداری را با آسیاب دستی آسیاب کرد. پودر تخم گشنیز باید در ظروف سربسته نگهداری شود و در یخچال نگهداری شود. اما بهتر است از دانه های گشنیز تا حد امکان از پودر استفاده کرده و در اسرع وقت آن را مصرف کنید ، زیرا وقتی دانه های گشنیز خرد می شوند ، اسانس آنها به سرعت خارج شده و بتدریج عطر و طعم اولیه خود را از دست می دهند.

گاهی اوقات ، دانه های گشنیز کاملاً خشک شده قبل از آسیاب شدن به یک پودر ظریف تر ، روی حرارت کم سرخ می شوند. سرخ کردن دانه های گشنیز ترکیبات معطر و روغنهای ضروری را آزاد می کند.


منبع تصویر: تصویر خام از westsuniran.com و تصویر متن از cilantro.ir


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا