آشپزی و تغذیه

خواص تمشک سیاه و قرمز: جدول ارزش غذایی، فواید و عوارض احتمالی

ویژگی های تمشک سیاه و قرمز: تمشک حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است ، اما کالری کمی دارد و چربی کمی دارد ، بنابراین میوه خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند. حدود 86 درصد از جرم تمشک را آب تشکیل می دهد. تمشک قرمز و تمشک سیاه رایج ترین انواع این میوه هستند ، اما انواع دیگری از زرد و بنفش نیز یافت می شود. تمشک سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی بیشتری است و برخی مطالعات نشان می دهند که تمشک سیاه در مبارزه با سرطان موثر است. در این مقاله خصوصیات تمشک سیاه و قرمز و تمشک به طور کلی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس جدولی از ارزش غذایی آنها ارائه می شود.


تمشک در غذاهای ایرانی

برخی از غذاهای تهیه شده با انواع توت ها:


خواص تمشک در طب سنتی ایرانی

به گزارش وب سایت نیچر ، تمشک طبیعتی سرد و خشک دارد. تمشک معده و روده را تقویت کرده و اسیدیته و نفخ معده و معده را از بین می برد. تمشک همچنین به توقف خونریزی داخلی کمک می کند. جویدن انواع توت ها نیز در رفع ناراحتی های دهانی و بوی بد دهان مثر است. تمشک برای افرادی که از بیماری هایی مانند آبله مرغان و سرخک رنج می برند مفید است زیرا گرمای داخلی را تسکین می دهد. شکر قرمز یکی از خواص توت ها است.

تمشک نباید بیش از حد مصرف شود ، زیرا برای کلیه ها مفید نیست (منبع).

مختصری در مورد ویژگی های توت های سیاه و قرمز

  • تمشک کالری و چربی کمی دارد ، اما سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. صد گرم توت حاوی 6.5 گرم فیبر است.
  • تمشک حاوی ترکیباتی مانند آنتوسیانین ، اسید آلژنیک ، کورستین ، گالیک اسید ، سیانیدین ، ​​پلی لارگونیدین و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند در درمان سرطان و جلوگیری از پیری ، التهاب و آسیب عصبی مثر باشد.
  • زایلیتول یک قند کم کالری است که از انواع توت ها استخراج می شود. یک قاشق چای خوری زایلیتول 9.6 کیلو کالری انرژی تولید می کند. از آنجا که زایلیتول کندتر از قند معمولی جذب جریان خون می شود ، شاخص گلیسمی را افزایش نمی دهد. بنابراین ، بیماران دیابتی می توانند از زایلیتول برای تنظیم نوسانات شدید در شاخص قند خون استفاده کنند.
  • توت تازه منبع خوبی از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است. صد گرم توت حاوی 26.2 میلی گرم ویتامین C است. میوه های حاوی ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش داده و با عفونت ها و رادیکال های آزاد مضر موجود در خون مبارزه می کند.
  • تمشک همچنین حاوی سایر ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A و ویتامین E است. سایر آنتی اکسیدان های طبیعی شامل مقدار کمی زآگزانتین و بتاکاروتن است. این ترکیبات با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و در مبارزه با پیری و بیماری های مختلف موثر هستند.
  • تمشک حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم ، منگنز ، مس ، آهن و منیزیم است. پتاسیم یک جزء سلولی مهم است که ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند و مس نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون ایفا می کند.
  • ویتامین K و B نیز در توت ها یافت می شود. تمشک منبع خوبی از ویتامین B6 ، نیاسین ، ریبوفلاوین و اسید فولیک است. این ویتامین ها به سوزاندن هیدروکربن ها ، پروتئین ها و چربی ها کمک می کند.

در ادامه برخی ویژگیهای تمشک سیاه و قرمز و تمشک به طور کلی کمی بیشتر توضیح داده شده است.


تمشک حاوی خواص آنتی اکسیدانی برای مبارزه با دیابت و عفونت های میکروبی است

تمشک سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین است. تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانین ها می توانند خطر بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت و عفونت های باکتریایی و همچنین بیماری های متابولیک را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین برای بینایی و همچنین محافظت از سلول های عصبی مفید هستند.

خواص انواع توت ها (سیاه ، قرمز …) برای کاهش وزن

تمشک سرشار از فیبر غذایی و منگنز است ، اما قند ، چربی و کربوهیدرات کمی دارد. فیبر حرکات روده را در طول سیری فرد تنظیم می کند. منگنز همچنین تولید سوخت را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک می کند.

خواص انواع توت های سیاه و قرمز برای پوست

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف توت و مشکلات پوستی را نشان داده اند. توت قرمز تأثیر اشعه مضر فرابنفش بر روی پوست را کاهش می دهد. توت سیاه همچنین ممکن است التهاب و خارش ناشی از حساسیت های پوستی را کاهش دهد.

و توت ها تخریب لکه های زرد در شبکیه را درمان می کنند

ویتامین C و آنتوسیانین موجود در توت ها برای بینایی مفید هستند. ترکیبات فنلی مانند آنتوسیانین موجود در توت سیاه می تواند دید شب را بهبود بخشد ، فشار چشم را کاهش داده و از جدا شدن شبکیه جلوگیری کند. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای جلوگیری از بیماری چشم و از بین بردن زردی شبکیه است.

خواص تمشک سیاه و قرمز در پیشگیری از عفونت

آنتوسیانین موجود در انواع توت ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی منحصر به فردی است. تمشک سیاه حاوی اسید آلژنیک است ، ترکیباتی که بدن را در برابر عوامل مضر و عفونی محافظت می کند.

خواص توت ها در تقویت سیستم ایمنی بدن

تمشک برای سیستم ایمنی مفید است زیرا حاوی آنتی اکسیدان های م effectiveثر و برخی ترکیبات گیاهی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند.

ویژگی های انواع توت های سیاه و قرمز

جدول ارزش غذایی و خواص توت ها

این جدول ارزش غذایی 100 گرم تمشک خام را نشان می دهد. ستون سوم جدول نشان می دهد که خوردن 100 گرم تمشک خام درصدی از نیازهای روزانه انسان به انواع مواد مغذی را تأمین می کند. این درصدها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تعیین می شود. آنها از توصیه های این سازمان حمایت یا رد نمی کنند. این نسبت ها در جدول برای درک بهتر میزان مواد مغذی توت ها ذکر شده است.

ارزش غذایی 100 گرم تمشک خام توت یک نیاز روزانه است
انرژی (کیلوکالری) 52 2.5٪
کربوهیدرات (گرم) 11.94
پروتئین (گرم) 1.2
کل چربی (گرم) 0.65
کلسترول (میلی گرم) 10
فیبر غذایی (گرم) 6.5 16٪
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 21
B3/نیاسین (میلی گرم) 0،598
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.329
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.55
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.038
B1/تیامین (میلی گرم) 0.032
ویتامین A (میکروگرم) 24
ویتامین C (میلی گرم) 24.2 47٪
ویتامین E (میلی گرم) 1.42
ویتامین K (میکروگرم) 7.8 6.5
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 1
پتاسیم (میلی گرم) 151
فلز
کلسیم (میلی گرم) 25 2.5٪
مس (میکروگرم) 90 10٪
آهن (میلی گرم) 0.69 8.5
منیزیم (میلی گرم) 22 5.5
منگنز (میلی گرم) 0.670 29٪
فسفر (میلی گرم) 29
روی (میلی گرم) 0.42

نحوه نگهداری انواع توت ها

تمشک در دمای اتاق یا در معرض نور آفتاب به سرعت می رسد ، بنابراین آنقدر خرید کنید که زودتر غذا بخورید. توت ها به مدت یک تا دو روز در یخچال تازه می مانند.

NSشادارد: تمشک در برخی افراد واکنش آلرژیک جدی ایجاد می کند. سوزش سر دل و قرمزی در دهان ، لب و زبان ، اگزما ، کهیر ، خارش پوست ، سردرد ، آبریزش بینی ، خارش چشم ، ناراحتی معده و روده ، افسردگی و بی خوابی از شایع ترین علائم حساسیت به توت است. افرادی که به میوه هایی مانند توت حساسیت دارند باید مراقب باشند یا از خوردن آنها اجتناب کنند.


مطالب مرتبط: ویژگی های میوه ها ، سبزیجات و تنقلات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا