آشپزی و تغذیه

خواص زردآلو و برگه زردآلو – تازه و خشک شده – طبع و جدول ارزش غذایی

زردآلو ، چه تازه چه خشک ، منبع ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی است. بنابراین گفته می شود که او می تواند جای خالی ناهار را به تنهایی پر کند! برگ زردآلو از جهاتی مفیدتر است ، به ویژه اینکه با معده ضعیف سازگارتر است. بسیاری از غذاهای خوشمزه ایرانی را می توانید با میوه یا برگ زردآلو تهیه کنید. در این مقاله جایگاه زردآلو در غذاهای ایرانی ، ماهیت و خواص زردآلو و برگ زردآلو در طب سنتی و تغذیه و همچنین جدولی از ارزش زردآلو تازه و خشک بیان می شود.


زردآلو در غذاهای ایرانی

هرچند زردآلو بیشتر به صورت تازه و خام مصرف می شود ، اما در غذاهای ایرانی نیز جای جالبی دارد. علاوه بر مربا زردآلو ، می توانید چندین نوع غذای ایرانی تهیه شده با زردآلو یا برگ زردآلو را نیز بیابید. در اینجا چند غذای خوشمزه ایرانی با زردآلو و برگ زردآلو پخته شده است:


برگ زردآلو چیست؟

میوه های خشک شده معمولاً به طور طبیعی (در معرض آفتاب) یا به صورت مصنوعی برگ نامیده می شوند. بنابراین برگ زردآلو همان زردآلو خشک است. زردآلو خشک یک نوع خاص زردآلو است که ممکن است با رسیدن آن رنگارنگ تر شود. زردآلو خشک به طور طبیعی رطوبت کمتری دارد اما از بسیاری جهات مغذی است. به طوری که تأکید بیشتری بر خوردن برگ زردآلو وجود دارد (منبع).

برگ زردآلو منبع تصویر: khoshkibar.ir

خواص برگ زردآلو و زردآلو در طب سنتی ایران

به گزارش «طبیعت» ، طبیعت زردآلو از نظر طب سنتی ایرانی سردتر و مرطوب تر است. زردآلو در صورت رسیدن ، آبدار و شیرین یک غذای مقوی و کامل است ، اما در برخی موارد ، برگ زردآلو بهتر از میوه تازه است. زردآلو برای افراد بسیار لاغر مفید است. بیش از 86 درصد زردآلوهای تازه را آب تشکیل می دهد و این میوه می تواند رطوبت لازم را تامین کرده و از گرما و یبوست جلوگیری کند. برگ زردآلو برای افراد مسن ، کودکان و کسانی که معده ضعیف یا متورم هستند مفیدتر است. زردآلو در رفع بوی بد دهان و ورم معده نیز مثر است. شامل هسته زردآلو ، روغن زیتون ، عسل و زیره می باشد.

عوارض جانبی احتمالی زردآلو

  • به افراد سرد مزاج توصیه می شود زردآلو نخورند که می تواند باعث بیماری جذام شود.
  • او به شدت از خوردن زردآلو هنگام روزه داری یا بلافاصله بعد از خوردن آن و عدم نوشیدن آب پس از خوردن آن هشدار می دهد.

آشنایی مختصر با خواص برگ زردآلو و زردآلو

  • زردآلو تازه میوه های کم کالری هستند و در هر 100 گرم تنها 48 کیلوکالری انرژی تولید می کنند. از سوی دیگر ، منبع خوبی از فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. برگ زردآلو خشک حاوی کالری بیشتری است اما مواد مغذی بیشتری نیز دارد. بنابراین ، خوردن برگ زردآلو به اندازه زردآلو تازه و احتمالاً بیشتر مفید است.
  • زردآلو حاوی چندین نوع مواد شیمیایی گیاهی است که به جلوگیری از بیماری های قلبی ، کاهش کلسترول بد و مبارزه با سرطان کمک می کند.

زردآلو سرشار از ویتامین A است.

  • زردآلو منبع عالی ویتامین A و کاروتن است. صد گرم زردآلو تازه حاوی 1926 واحد ویتامین A است که 64 درصد از میزان توصیه شده روزانه را تأمین می کند. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A و Animation دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و برای بینایی سالم ضروری هستند. ویتامین A همچنین برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی و پوست ضروری است. خوردن میوه های حاوی کاروتن به مبارزه با سرطان ریه و دهان کمک می کند. برگ زردآلو دو برابر زردآلو تازه ویتامین A دارد.
  • میوه زردآلو تازه حاوی ویتامین C نیز هست. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی و حذف رادیکال های آزاد مضر کمک می کند.
  • زردآلو همچنین حاوی مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم ، آهن ، روی و کلسیم است. پتاسیم یک عنصر مهم در سلول ها و مایعات بدن است و به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند ، بنابراین برای قلب مفید است.
  • آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو برای مبارزه با پیری ، سرطان و بیماری های مختلف مفید است.
  • یکی از آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو ، زانتین نام دارد که به طور خاص در شبکیه تجمع می یابد. برخی از محققان حدس می زنند که زآگزانتین به عنوان یک فیلتر در برابر اشعه های مضر UV برای محافظت از چشم عمل می کند. در این صورت ، خوردن میوه حاوی زاگزانتین می تواند از دژنراسیون ماکولا که معمولاً در سنین بالا رخ می دهد جلوگیری کند.

جدول ارزش غذایی و خواص زردآلو و برگ زردآلو

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم زردآلو تازه و خام و 100 گرم برگ زردآلو تعیین شده است.

ارزش غذایی زردآلو های تازه زردآلو خشک
انرژی (kcal) 48 241
کربوهیدرات (گرم) 11/12 62.64
پروتئین (گرم) 1.4 3.39
کل چربی (گرم) 0.39 0.51
کلسترول (میلی گرم) 10 10
فیبر غذایی (گرم) 2 7.3
قندها (گرم) 9.24 53.44
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 9 10
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.6 2،589
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.24
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.054 0.143
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 10.04.2009 0.074
B1/تیامین (میلی گرم) 0.03 0.015
ویتامین A (واحد) 1926 3604
ویتامین C (میلی گرم) 10 1
ویتامین E (میلی گرم) 0.89 4.33
ویتامین K (میکروگرم) 3.3 3.1
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 1 10
پتاسیم (میلی گرم) 2594 1162
فلز
کلسیم (میلی گرم) 13 55
مس (میلی گرم) 0.078 0.343
آهن (میلی گرم) 0.39 2.66
منیزیم (میلی گرم) 10 32
منگنز (میلی گرم) 0.077 10.2354
فسفر (میلی گرم) 23 71
سلنیوم (میکروگرم) 10.1 2.2
روی (میلی گرم) 10.2 0.39

نکاتی در مورد تفاوت بین ارزش غذایی و خواص زردآلو و برگ زردآلو

همانطور که مشاهده می شود ، تجمع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در جدول بیشتر از زردآلو تازه است. به عنوان مثال ، زردآلو خشک دو برابر زردآلو تازه و بیشتر ویتامین E حاوی ویتامین A است. برگ زردآلو نیز دارای کالری ، پروتئین و فیبر بسیار بیشتری نسبت به زردآلو تازه است ، اما ویتامین C و برخی ویتامین های گروه B در برگ زردآلو کمی کمتر است. بنابراین ، خوردن 100 گرم برگ زردآلو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری است. البته ، مقدار زیادی از مواد مغذی ممکن است همیشه برای همه مزیتی نداشته باشد. به عنوان مثال ، 100 گرم برگ زردآلو بیشتر از 100 گرم زردآلو تازه حاوی قند طبیعی است. بنابراین ، به عنوان مثال ، در چنین شرایطی ، بهتر است که دیابتی ها ابتدا با متخصص مشورت کنند.


خرید و نگهداری زردآلو

زردآلو تازه معمولاً زرد یا نارنجی است. در برخی از گونه ها ، لکه های قرمز روی پوست زردآلو نیز ظاهر می شود. برخی از زردآلوها با کرم خورده می شوند و وقتی آنها را به نصف برسانید ، ممکن است متوجه کمی خامه در داخل میوه شوید. بنابراین بسته نگه داشتن زردآلو و نداشتن سوراخ و فرورفتگی می تواند در این زمینه مزیت محسوب شود.

زردآلو تازه را می توان در تخم مرغ چاودار یخچال دار با رطوبت نسبتاً زیاد نگهداری کرد. اما بهتر است زردآلو را به مقدار زیاد بخرید و تازه بخورید.

زردآلو را می توان در آفتاب پخش کرد تا خشک شود. زردآلو خشک نیز بسیار مغذی است و کالری بیشتری دارد. بنابراین مغذی است و برای فصول سرد مناسب است.

هشدار: در برخی از نقاط جهان ، زردآلو و سایر میوه های خشک مانند کشمش و انجیر با گاز سولفیت سفید می شوند تا ماندگاری آنها افزایش یابد. زردآلوهای خشک شده که سولفاته شده اند نارنجی روشن هستند. افراد مبتلا به آلرژی تنفسی ، مانند آسم ، ممکن است به سولفیت حساسیت داشته باشند و خوردن این نوع میوه خشک برایشان مشکل است. بنابراین ، بهتر است چنین افرادی میوه های خشک گوگرد نخورند. البته به طور کلی همه افراد حتی افرادی که چنین حساسیتی ندارند ، بهتر است از میوه های خشک شده طبیعی استفاده کنند نه گوگرد. زردآلوهای خشک و طبیعی بدون گوگرد دارای رنگ تیره و قهوه ای هستند.


منبع تصویر در ابتدای مقاله: khoshkibar.ir و avagostaran.ir


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا