آشپزی و تغذیه

خواص فلفل دلمه سبز، زرد، قرمز و جدول ارزش غذایی آن‌ها

ویژگی های فلفل سبز ، زرد و قرمز: فلفل دلمه ای که گاهی اوقات فلفل دلمه نیز نامیده می شود ، برخلاف برخی از انواع فلفل ها طعم بسیار تند و تندی ندارد. بنابراین ، از آن به عنوان ادویه استفاده نمی شود بلکه به عنوان سبزیجات و گیاهان در آشپزی استفاده می شود. انواع مختلفی از فلفل وجود دارد. در این میان ، فلفل دلمه ای در رنگ های مختلف عرضه می شود که از رنگ سبز ، زرد ، قرمز و نارنجی در ایران نسبتاً بیشتر استفاده می شود. اگرچه خواص کلی همه آنها تا حدودی مشابه است ، اما مقدار برخی ویتامین ها و مواد معدنی در آنها کمی متفاوت است. بنابراین ، در ادامه دلیل رنگ های مختلف فلفل ها توضیح داده شده و سپس به طور کلی ویژگی های فلفل دلمه ای ذکر شده است. در نهایت ، پس از ارائه جدول ارزش غذایی فلفل سبز ، زرد و قرمز ، نکاتی در مورد آنها ارائه می شود.

یادآور: هر غذایی ، مهم نیست چقدر مغذی باشد ، در صورت مصرف زیاد مضر است. بنابراین ، فلفل دلمه ای نباید زیاد مصرف شود.

چرا رنگ فلفل دلمه ای متفاوت است؟

دلیل رنگ های مختلف فلفل دلمه ای رنگدانه ها ، به ویژه محتوای کاروتن آنها است. فلفل دلمه ای را می توان در چند مرحله تهیه کرد. فلفل سبز کوچک و سریع. اما هر چه دیرتر فلفل چیده و رسیده شود ، رنگ آن بسته به ترکیب ژنتیکی آن به زرد ، نارنجی ، قرمز و حتی بنفش تغییر می کند. گاهی اوقات ، نور بیشتر خورشید و حتی سرما می تواند رنگ فلفل را به سیاه تغییر دهد. در حال حاضر ، فلفل سیاه و بنفش نیز در برخی از فروشگاه های ایران یافت می شود. میزان مواد مغذی موجود در فلفل نیز بسته به رنگ آنها متفاوت است.


به فلفل دلمه ای فلفل شیرین می گویند

میزان تندی فلفل با مقیاسی به نام مقیاس Squill (SHU) اندازه گیری می شود. بر اساس این مقیاس ، وضوح فلفل دلمه ای صفر است. هرچه این عدد بیشتر باشد ، فلفل خوش طعم تر می شود. به عنوان مثال ، چاشنی فلفل هالاپینو 2500 تا 4000 و چاشنی فلفل هانابرو مکزیکی 200،000 تا 500،000 است.


فلفل دلمه ای در غذاهای ایرانی

فلفل شیرین احتمالاً معروف ترین غذای ایرانی است که با فلفل شیرین تهیه می شود. اما با این نوع فلفل نوعی پلو نیز تهیه می کنند که فلفل دلمه ای شیرین نامیده می شود. ایرانیان نیز از این نوع فلفل در برخی ترشیجات و سالاد استفاده می کنند. فلفل دلمه ای طعم خوبی دارد و ملایم است ، بنابراین می توان از آن در غذاهایی مانند املت یا مرغ استفاده کرد.

ویژگی های فلفل سبز ، زرد ، قرمز و قرمز

  • فلفل دلمه ای حاوی بسیاری از مواد مغذی است که ضد بیماری هستند و برای سلامتی مفید هستند. برخلاف فلفل تند ، فلفل دلمه ای حاوی کالری و چربی بسیار کمتری است. به عنوان مثال ، 100 گرم فلفل سبز 20 کیلوکالری انرژی تولید می کند ، در حالی که یک فلفل قرمز معمولی دو برابر این مقدار کالری دارد.
  • مصرف پاپریکا برای شبکیه چشم مفید است و انتظار می رود تحقیقات بیشتری نشان دهد که در مقابله با زردی وخیم نیز مفید است.
  • فلفل دلمه ای حاوی مقدار کمی کپسایسین است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد سرطانی و ضد دیابتی است و در صورت استفاده صحیح ، می تواند سطح کلسترول بد (LDL) را در افراد چاق کاهش دهد.
  • فلفل قرمز تازه یا سبز سرشار از ویتامین C است ، اما فلفل قرمز حاوی ویتامین C بیشتری است. صد گرم فلفل قرمز حاوی حدود 127.7 میکروگرم است که بیش از دو برابر مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است.
  • ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای حفظ یکپارچگی رگ های خونی ، پوست ، اندام ها و استخوان ها ضروری است. مصرف منظم غذاهای حاوی ویتامین C از ایجاد بیماری اسکوربوت جلوگیری می کند و مقاومت انسان را در برابر عوامل عفونی افزایش می دهد. ویتامین C رادیکال های آزاد التهابی را از بین می برد در حالی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • فلفل شیرین همچنین حاوی ویتامین A است و فلفل قرمز حاوی ویتامین A بیشتری است. فلاونوئیدها مانند آنتی اکسیدان ها مانند آلفا کاروتن ، بتا کاروتن ، ساکزانتین و کریپتوکسانتین نیز در فلفل وجود دارد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی انسان را از اثرات مضر رادیکال های آزاد که در هنگام اضطراب یا بیماری ایجاد می شود ، محافظت می کند.
  • فلفل دلمه ای شامل فلفل سبز ، فلفل زرد و فلفل قرمز نیز حاوی مواد معدنی مانند آهن ، مس ، رزماری ، پتاسیم ، منگنز ، منیزیم و سلنیوم است.
  • ویتامین های گروه B مانند نیاسین ، پیریدوکسین ، ریبوفلاوین و تیامین نیز در فلفل ها یافت می شوند. این ویتامین ها نقش مهمی در متابولیسم سوخت سلولی ایفا می کنند.

جدول ارزش غذایی و خواص فلفل سبز ، زرد و قرمز

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم فلفل سبز ، زرد و قرمز خام ارائه شده است. البته خواص فلفل سبز ، زرد ، قرمز و قرمز بستگی به میزان این مواد دارد.

ارزش غذایی فلفل سبز 100 گرم 100 گرم فلفل زرد 100 گرم فلفل قرمز
انرژی (kcal) 20 27 24
کربوهیدرات (گرم) 4.64 6.32 6.03
پروتئین (گرم) 0.86 1 0.99
کل چربی (گرم) 0.17 0.21 0.30
کلسترول (میلی گرم) 10 10 10
فیبر غذایی (گرم) 1.7 0.9 2.1
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 10 24 46
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.480 0.890 0.979
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.099 0.168 0.317
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.224 0.168 102291
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.028 0.025 0.085
B1/تیامین (میلی گرم) 0.057 0.028 0.054
ویتامین A (میکروگرم) 18 10 157
ویتامین C (میلی گرم) 84 183 127.7
ویتامین E (میلی گرم) 0.37 1.58
ویتامین K (میکروگرم) 7.4 4.9
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 3 2 4
پتاسیم (میلی گرم) 175 212 211
فلز
کلسیم (میلی گرم) 10 11 7
مس (میلی گرم) 0.066 0.107 0.017
آهن (میلی گرم) 0.34 0.46 0.43
منیزیم (میلی گرم) 10 12 12
منگنز (میلی گرم) 0.122 0.117 10.112
فسفر (میلی گرم) 20 24 24
سلنیوم (میکروگرم) 10 0.3 10.1
روی (میلی گرم) 0.13 0.17 0.25

نکاتی در مورد ویژگی های فلفل سبز ، زرد و قرمز

طبق جدول ، فلفل سبز کالری نسبتاً کمتری دارد. همچنین حاوی کربوهیدرات ، پروتئین و ویتامین B نسبتاً کمی است ، اما فیبر غذایی و ویتامین K بیشتری دارد. همچنین دارای ویتامین A نسبت بیشتری نسبت به فلفل زرد ، اما ویتامین A بسیار کمتری نسبت به فلفل قرمز است. اما به طور کلی ، فلفل سبز ، خام یا پخته ، دارای طعم خاص قوی تری است که به خوش طعم تر شدن غذا کمک می کند.

کالری ، پتاسیم و مس موجود در فلفل زرد کمی بیشتر از دو نوع دیگر است. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است ، اما فیبر و ویتامین A کمی دارد. فلفل زرد بیشتر از فلفل سبز و در بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر کمتر از فلفل قرمز است. فلفل دلمه ای زرد معمولاً شیرین تر از فلفل دلمه ای سبز و قرمز است.

فلفل قرمز چندین برابر بیشتر از فلفل زرد و سبز ویتامین A دارد و ویتامین های B5 و B9 بدیهی است که بیشتر است ، اما ، به عنوان مثال ، کلسیم ، مس و منگنز کمی کمتر از انواع دیگر است. همچنین فلفل دلمه ای شیرین تر از فلفل سبز است.


خرید و نگهداری فلفل دلمه ای

بیش از 90 درصد فلفل دلمه را آب تشکیل می دهد. فلفل تازه باید براق و از نظر اندازه کمی سنگین باشد. فلفل قدیمی شل و سبک به نظر می رسد زیرا مقداری از رطوبت خود را از دست داده است. فلفل تازه نباید نرم و کدر باشد. نباید دارای فرورفتگی یا چین خوردگی باشد. فلفل دلمه ای حدود 3 تا 4 روز در کیسه پلاستیکی و در یخچال تازه می ماند.

هشدار: درجه فلفل قرمز نزدیک به صفر است. اما دانه ها و پالپ داخلی حاوی کمی کپسایسین است که طعم تندی دارد و ممکن است دهان ، زبان و گلو را بسوزاند. چاشنی این فلفل حداقل است ، اما به طور کلی اگر هر نوع فلفل تند بخورید که دهان و گلو را بسیار می سوزاند ، می توانید با خوردن کمی ماست سرد ، اثر سوختگی را کاهش دهید. همچنین ، اگر فلفل را لمس کردید ، دست خود را روی چشمان خود نگذارید. اگر اشتباه متوجه شدید ، چشم های خود را به خوبی با آب خنک بشویید تا سوزش را کاهش دهید.

منبع تصویر: Fruitco.ir


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا