آشپزی و تغذیه

خواص لیمو پرتقال نارنگی – مقایسه جدول ارزش غذایی آن‌ها

خواص لیمو و پرتقال: مرکبات ، به ویژه میوه هایی مانند پرتقال ، لیمو و نارنگی ، سرشار از ویتامین C هستند و همچنین در تقویت ایمنی بدن و مقابله با بیماری های مختلف بسیار محرک و مفید هستند. مصرف مرکبات خطرات سرطان ، پوکی استخوان ، چاقی و برخی بیماری های قلبی را کاهش می دهد. ویتامین C همچنین به جذب آهن از غذا کمک می کند. میوه هایی مانند پرتقال ، پرتقال و لیمو به صورت خام ، خشک و پخته و در آب میوه های ایرانی مصرف می شوند. در این مقاله خواص پرتقال ، لیمو ، لیمو شیرین و نارنگی را توصیف می کنم. سپس ارزش غذایی پرتقال ، نارنگی و لیمو بررسی می شود. لازم به ذکر است که هر یک از این میوه ها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال ، آهک در ایران در انواع مختلفی از جمله آهک و آهک شیرازی کاشته می شود ، اما خواص و ارزش غذایی آنها تفاوت زیادی ندارد.


ارزش غذایی و خواص پرتقال

پرتقال یکی از پرمصرف ترین مرکبات است ، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف ، دارای عطر و طعم بی نظیری است. کالری کمی دارد و فاقد کلسترول یا چربی اشباع است. برخی از خواص نارنج به شرح زیر است:

  • پرتقال مانند سایر مرکبات منبع غنی ویتامین C است. صد گرم پرتقال حاوی 48.5 گرم ویتامین C است و می تواند حدود 81٪ ویتامین C توصیه شده روزانه را تأمین کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی قدرتمند است ، مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونی افزایش می دهد ، رادیکال های آزاد مضر و التهاب را از خون خارج می کند.
  • میوه پرتقال حاوی انواع مواد شیمیایی شیمیایی از جمله هسپرتین ، نارینژنین و نارینژنین است. به عنوان مثال ، نارینگین یک آنتی اکسیدان و یکی از عوامل موثر در ارتقا سلامت انسان است که به افزایش ایمنی ، مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و دارای خواص ضد التهابی است.
  • پرتقال همچنین حاوی ویتامین A و بسیاری دیگر از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است. ویتامین A برای پوست مفید و برای سلامت بینایی ضروری است. خوردن میوه هایی که دارای فلاونوئید هستند برای برخی از انواع سرطان از جمله سرطان ریه مفید است.
  • پرتقال همچنین حاوی ویتامین های گروه B است که برای سلامتی بسیار ضروری است.
  • پرتقال همچنین دارای بسیاری از مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است. پتاسیم اثرات استرس زای سدیم را خنثی می کند و بنابراین نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب و فشار خون دارد.

پرتقال تا یک هفته یا بیشتر در دمای اتاق تازه می ماند. آنها تا یک هفته در یخچال سالم خواهند ماند. پرتقال ها باید در جای خنک و کم رطوبت نگهداری شوند تا پوسیده نشوند. چای معطر را می توان از گلها و برگهای خشک شده درخت نارنج تهیه کرد.


ارزش غذایی و خواص نارنگی

نارنگی میوه دیگری از خانواده مرکبات و از بستگان پرتقال است. نارنگی معمولاً کوچکتر و نسبتاً شیرین تر از پرتقال است و پوست آن راحت تر است. برخی از ویژگی های نارنگی به شرح زیر است:

  • نارنگی مانند پرتقال بسیار کم کالری است و حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی چند برابر پرتقال است. اینها شامل نارینژنین ، نارینژنین ، هسپرتین ، ویتامین A و کاروتن است.
  • نارنگی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی قدرتمند است که نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد. همچنین رادیکال های آزاد را از خون خارج می کند ، بنابراین در بهبود زخم ، آرتروز ، تب و سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد سرطانی است و از تخریب سلول های عصبی در مغز جلوگیری می کند.
  • نارنگی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است که از جذب کلسترول جلوگیری می کند. این فیبرها همچنین در کاهش خطر سرطان و مبارزه با بیماری هایی مانند پوکی استخوان ، چاقی و برخی بیماری های قلبی عروقی نقش مهمی دارند.

نارنگی ها تا یک هفته در ظرف در بسته در یخچال تازه می مانند ، اما بهتر است آنها را زودتر از خرید بخورید تا مواد مغذی بیشتری داشته و طعم غنی تری داشته باشند.

سموم حشرات ممکن است روی پوست مرکبات از جمله نارنگی باقی بماند. بنابراین توصیه می شود قبل از مصرف آن را با آب سرد بشویید. نارنگی هایی که به طور طبیعی رشد می کنند یا به صورت ارگانیک رشد می کنند ، حاوی این سموم نیستند.


ارزش غذایی و خواص لیمو

سنگ آهک

لیموترش یکی از پرمصرف ترین میوه های طعم دهنده در جهان است که به طور گسترده ای در انواع سوپ ها ، خورش ها ، خوراکی ها ، سالادها و سایر غذاهای ایرانی استفاده می شود. در اینجا برخی از خواص آهک ها ذکر شده است:

  • لیمو حاوی مواد مغذی بسیاری است. لیمو کم هزینه ترین میوه در خانواده مرکبات است. صد گرم لیموترش فقط 29 کالری انرژی تولید می کند.
  • لیمو فاقد کلسترول و چربی اشباع است. اما حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی و شاخص گلیسمی بسیار پایین است.
  • طعم ترش این لیمو به دلیل اسید سیتریک است. حدود 8٪ آب لیمو اسید سیتریک است. اسید سیتریک به هضم غذا و حل شدن کلیه ها کمک می کند.
  • لیموترش مانند سایر مرکبات ، سرشار از ویتامین C است. مصرف 100 گرم لیمو حدود 88٪ ویتامین C توصیه شده روزانه را تأمین می کند. ویتامین C یک ماده ضد التهابی موثر است و رادیکال های آزاد مضر و عفونت های خون را از بین می برد.
  • لیموترش مانند پرتقال حاوی مواد شیمیایی گیاهی مفید برای تقویت ایمنی بدن است.
  • لیموها همچنین حاوی مقداری ویتامین A هستند که برای سلامت پوست و بینایی و مبارزه با برخی از انواع سرطان از جمله سرطان ریه مفید است.
  • لیمو مانند پرتقال حاوی ویتامین های گروه B است. آهک همچنین حاوی مواد معدنی مختلفی مانند آهن ، مس ، پتاسیم و کلسیم است.
  • لیموها مانند پرتقال حاوی فیبر غذایی و آنتی اکسیدان هایی هستند که خطر سرطان ، برخی بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان را کاهش می دهند.

لیموها اگر در کیسه ای در بسته و در یخچال نگهداری شوند ، تا یک هفته تازه می مانند. ایرانی ها در بعضی از غذاهای خود از یک آهک خشک کوچک به نام لیمو عمانی استفاده می کنند.


ارزش غذایی و خواص لیمو شیرین

لیمو شیرین ایرانی شهرت جهانی دارد و رنگ و طعم آن بی نظیر است. لیمو شیرین حاوی موادی به نام لیمونن و پرتقال است که با ترکیب شدن آنها با اکسیژن با گذشت زمان تلخ می شود. برش های لیمو شیرین نیز پس از مدتی تلخ می شوند. در اینجا برخی از ویژگی های لیمو شیرین ذکر شده است:

  • لیمو سرشار از ویتامین C است که به بهبود گردش خون و عملکرد قلب ، تقویت ایمنی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. لیمو شیرین همچنین حاوی ویتامین A ، ویتامین B1 و ویتامین B3 است.
  • لیمو شیرین خاصیت ضد التهابی و ضد آرتروز دارد. این میوه حاوی اسید فولیک است که نقش مهمی در سلامت مفاصل دارد.
  • آب لیمو شیرین به درمان زردی یا تب و حالت تهوع کمک می کند.
  • لیمو شیرین همچنین حاوی ماده ای به نام لیمونوئید است که دارای خواص ضد سرطانی است.
  • لیمو شیرین برای مو و پوست مفید است و اثرات آکنه و جوش های سرسیاه را کاهش می دهد.
  • لیمو شیرین میوه ای گوارا است و برای گرما مفید است.
  • از نظر طب سنتی ایران ، لیمو شیرین شخصیتی خنک و مرطوب دارد. البته هرچه شیرین تر باشد ، سردتر می شود. بنابراین ، لیمو شیرین برای افراد با طبع گرم و خشک بسیار مفید است. همچنین برای درمان تب ممیلین کننده صفرا توصیه می شود. لیمو شیرین معده و کبد را تقویت می کند.

جدول ارزش غذایی و خواص غذایی لیمو ، پرتقال و نارنگی

ارزش غذایی و خواص پرتقال و لیموترش حاوی برخی مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی است. متأسفانه اطلاعات دقیق و آسانی در مورد ارزش غذایی و میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در لیمو شیرین ایرانی در دسترس نیست. بنابراین ، فعلاً ، این اطلاعات از جدول حذف شده است.

کالری و مواد مغذی نارنجی نارنگی لیمو (مقدار کمی)
انرژی (کیلوکالری) 49 53 29
کربوهیدرات (گرم) 11.89 13.34 9.32
پروتئین (گرم) 0.94 81/0 1.10
چربی کل (گرم) 0.30 0.31 0.30
کلسترول (میلی گرم) 10 10 10
فیبر غذایی (گرم) 2.50 1.8 2.80
ویتامین ها
B9 / اسید فولیک (میکروگرم) 39 14 11
B3 / نیاسین (میلی گرم) 0.274 0.376 0.100
B5 / اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.250 10.221 0،190
B6 / پیریدوکسین (میلی گرم) 063/0 0.078 0.080
B2 / ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.040 0.036 0،020
B1 / تیامین (میلی گرم) 0.087 0.058 0.040
ویتامین C (میلی گرم) 48.5 26.7 35
ویتامین A (واحد) 230 681 22
ویتامین E (میلی گرم) 10.20 0.15
ویتامین K (میلی گرم) 10 10
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 10 2 2
پتاسیم (میلی گرم) 179 166 138
فلز
کلسیم (میلی گرم) 40 37 24
مس (میکروگرم) 39 42 37
آهن (میلی گرم) 10.09 0.15 0.60
منیزیم (میلی گرم) 10 12 8
منگنز (میلی گرم) 0.023 0.039 0.030
روی (میلی گرم) 10.06 10.07 0.6

نکات پایانی در مورد خواص لیمو ، پرتقال و نارنگی

همانطور که در جدول نشان داده شده است ، از سه میوه ذکر شده در جدول ، لیموترش کمترین کالری را دارد. همچنین از نظر پروتئین و فیبر نسبتاً بالاتر است اما از نظر کلسیم و پتاسیم کمتر است

پرتقال حاوی ویتامین B9 ، ویتامین C ، پتاسیم و کلسیم بیشتر از نارنگی و آهک است.

نارنگی حاوی ویتامین A بسیار بیشتری نسبت به پرتقال و لیموترش است اما ویتامین C نسبتاً کمتری دارد.

یادآوری می کنیم که مصرف نادرست هر ماده غذایی برای سلامتی انسان مضر است. افراد ، به ویژه در شرایط خاص ، مانند بیمار یا مصرف دارو ، باید قبل از خوردن هر نوع میوه ، غذا یا ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنند.


توضیح: منبع تصویر پرتقال و لیمو buymive.com و منبع تصویر نارنگی e-miveh.com است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا