آشپزی و تغذیه

خواص مارچوبه و جدول ارزش غذایی آن – نحوه نگهداری

خواص مارچوبه و ارزش غذایی: دارای خواص ضد سرطانی است و به تنظیم فشار خون کمک می کند. همچنین در مبارزه با آسیب عصبی و عفونت های ویروسی مفید است. مارچوبه معمولاً در سه رنگ سبز ، بنفش و سفید پرورش می یابد و انواع سبز آن در ایران بیشتر رایج است. مارچوبه در ایران کمتر کشت می شود و به همین دلیل جزو سبزیجات خوراکی نسبتاً گران قیمت محسوب می شود. در این مقاله به خواص مارچوبه و جدول ارزش غذایی آن اشاره خواهد شد. همچنین ماهیت مارچوبه و خواص مارچوبه بر حسب طب سنتی ایرانی بیان خواهد شد. در نهایت ، نکاتی در مورد نحوه خرید و نگهداری مارچوبه به شما داده می شود.


خواص مارچوبه در طب سنتی ایران

طبق طب سنتی ایرانی مارچوبه گرم و خشک است. خوردن مارچوبه بینایی را تقویت می کند ، برازنده است ، به رفع کم خونی ، مبارزه با خستگی و افسردگی کمک می کند. طب سنتی ایران مصرف زیاد مارچوبه در دوران بارداری را توصیه نمی کند. مارچوبه برای افراد مبتلا به روماتیسم و ​​سنگ کلیه نیز مفید نیست. همچنین توصیه می شود افرادی که نارسایی کلیه یا نارسایی شدید قلبی دارند هرگز از مارچوبه استفاده نکنند.

مارچوبه در غذاهای ایرانی

امروزه مارچوبه در غذاهای ایرانی نسبتاً کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ، اما همچنان می توانید غذاهایی را پیدا کنید که با این گیاه مغذی تهیه شده اند. برخی از غذاهای ایرانی که در آنها مارچوبه استفاده می شود عبارتند از:

مارچوبه سبز و مارچوبه بنفش

آشنایی مختصر با خواص مارچوبه

محققان حدود 100 ترکیب فیتوشیمیایی در گیاه مارچوبه کشف کرده اند. برخی مطالعات نقش م aspثر مارچوبه را در مبارزه با دیابت نوع 2 نشان داده اند.برخی مطالعات همچنین تأثیر مستقیم مارچوبه را بر غدد سرطانی نشان می دهند. مصرف مارچوبه از تنگ شدن عروق خونی جلوگیری می کند و بنابراین در تنظیم فشار خون مثر است. در اینجا برخی از ویژگی های مارچوبه ذکر شده است:

مواد و مواد مغذی مارچوبه

  • کالری مارچوبه بسیار کم است. صد گرم مارچوبه تازه تنها 20 کالری انرژی تولید می کند.
  • شاخه های مارچوبه حاوی مقداری فیبر هستند. صد گرم شاخه تازه مارچوبه حاوی 2.1 گرم فیبر غذایی است. فیبر خوراکی با اتصال به کلسترول LDL در روده و تنظیم سطح قند خون ، سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که غذاهای غنی از فیبر ترکیبات سمی را از غذا جذب می کنند ، بنابراین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • مارچوبه به رفع یبوست کمک می کند.
  • مارچوبه از دیرباز در طب سنتی برای درمان بیماری هایی مانند کولیت استفاده می شده است.
  • مارچوبه تازه حاوی بسیاری از انواع آنتی اکسیدان ها از جمله ساکزانتین ، کاروتن و کریپتوکسانتین است. فلاونوئیدها رادیکال های آزاد مضر را جذب کرده و از سرطان ، تخریب عصبی و عفونت های ویروسی جلوگیری می کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مارچوبه

  • مارچوبه تازه سرشار از فولات است. جوانه مارچوبه حاوی حدود 45 میکروگرم اسید فولیک است. اسید فولیک یک عامل ضروری در سنتز DNA درون سلولی است. مطالعات علمی نشان داده است که مصرف فولات کافی قبل و در دوران بارداری از ایجاد نقایص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری می کند.
  • مارچوبه همچنین سرشار از ویتامین B از جمله تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، پراکسیدین و اسید پانتوتنیک است. این ویتامین ها برای عملکرد بهینه انرژی آنزیمی و سلولی ضروری هستند.
  • مارچوبه تازه همچنین دارای ویتامین هایی مانند ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین E است. مصرف منظم غذاهای غنی از این ویتامین ها مقاومت انسان را در برابر عوامل عفونی افزایش می دهد و رادیکال های آزاد مضر و التهاب را از بین می برد.
  • مارچوبه منبع عالی ویتامین K است. ویتامین K ممکن است در تشکیل و سلامت استخوان نقش داشته باشد. مصرف کافی ویتامین K به کاهش آسیب عصبی در مغز کمک می کند و در نتیجه در درمان بیماری آلزایمر نقش دارد. البته ، همانطور که قبلاً اشاره کردیم و طبق توصیه های طب سنتی ، نباید بیش از حد از آن استفاده کرد.
  • مارچوبه منبع بسیار خوبی از مواد معدنی به ویژه مس و آهن است. همچنین حاوی مواد معدنی و الکترولیت های دیگر مانند کلسیم ، پتاسیم ، منگنز و فسفر است.
  • پتاسیم یک ترکیب سلولی مهم است که با اثرات استرس زای سدیم مقابله می کند و بنابراین برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون مفید است. منگنز همچنین یک عامل م inثر در تولید سوپراکسید دیسموتاز ، آنزیم آنتی اکسیدان است.
  • مس نیز برای ساخت گلبول های قرمز ضروری است. آهن برای تنفس سلولی و تشکیل گلبول های قرمز ضروری است.

جدول ارزش غذایی و خواص مارچوبه

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم مارچوبه خام ارائه شده است.

ارزش غذایی 100 گرم مارچوبه خام
انرژی (kcal) 20
کربوهیدرات (گرم) 3.38
پروتئین (گرم) 2.20
کل چربی (گرم) 10.12
کلسترول (میلی گرم) 10
فیبر رژیمی 2.1 گرم
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 52
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.978
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.274
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.091
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.141
B1/تیامین (میلی گرم) 0.143
ویتامین C (میلی گرم) 5.6
ویتامین A (میکروگرم) 38
ویتامین E (میلی گرم) 1.13
ویتامین K (میکروگرم) 41.6
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 2
پتاسیم (میلی گرم) 202
فلز
کلسیم (میلی گرم) 24
مس (میلی گرم) 0.189
آهن (میلی گرم) 1.14
منیزیم (میلی گرم) ۱۴
منگنز (میلی گرم) 0.158
فسفر (میلی گرم) 52
سلنیوم (میکروگرم) 2.3
روی (میلی گرم) 0.54
جدول ارزش غذایی مارچوبه

نکاتی در مورد خرید و نگهداری مارچوبه

بهتر است مارچوبه را تا آنجا که ممکن است تازه بخورید. در غیر این صورت شیرینی خود را از دست می دهد زیرا بیشتر قند آن به نشاسته تبدیل می شود. بنابراین می توانید مارچوبه را مستقیماً از مزارع یا بازارهای مزرعه خریداری کنید.

در صورت خرید از فروشگاه ، مارچوبه ای را انتخاب کنید که نرم ، سفت ، صاف ، هم اندازه و بنفش یا سبز تیره و انتهای آن بسته باشد. مارچوبه های قدیمی معمولاً خراشیده ، رنگ مات و بوی کمی دارند.

مارچوبه زود می میرد ، بنابراین باید صبح هنگام سرد شدن از مزرعه یا باغ چیده شود. پس از چیدن مارچوبه ، آنها را در آب یخ فرو کنید تا از گرما خلاص شوند. سپس آب مارچوبه را برداشته و در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. مارچوبه را در هوای نسبتاً مرطوب در دمای منفی 2 تا 5 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. اگر درجه حرارت بالاتر باشد ، مارچوبه مقداری از قندهای طبیعی و ویتامین C خود را از دست می دهد ، در نتیجه به تدریج یخ زده و تجزیه می شود و طعم و عطر آن کاهش می یابد.

منبع تصویر: iranderakht.com

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا