آشپزی و تغذیه

خواص پسته خام و مواد مغذی، فواید و جدول ارزش غذایی آن

خواص پسته خام: پسته بسیار مغذی و سرشار از برخی مواد معدنی و ویتامین است. در چین به آن آجیل خندان می گویند. ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است. طبیعت پسته از نظر طب سنتی ایران ، طبیعت پسته گرم و خشک است. پسته برای تقویت مغز و معده مفید است ، اما پرخوری می تواند به معده آسیب برساند. در ادامه به خواص پسته خام اشاره شده و جدولی از ارزش غذایی پسته خام ارائه می شود.


پسته در غذاهای ایرانی

پسته فقط به عنوان آجیل و مربا مصرف نمی شود. این آجیل های مغذی مواد اصلی برخی از شیرینی های ایرانی هستند و گاهی برای تزئین دسر و کیک استفاده می شوند. پسته همچنین جزء اصلی چندین نوع غذای ایرانی است ، از جمله:


خواص پسته در طب سنتی

طبق طب سنتی ایران ، پسته گرم و خشک است. پسته یکی از عوامل چاق کننده محسوب می شود و منجر به رشد مغز و کلیه ها می شود ، همچنین برای افراد سرد مزاج مفید است و قلب ، مغز ، ذهن و اعصاب را تقویت می کند. همچنین شناخته شده است که انسداد کبد را برطرف کرده و کلیه ها و مثانه را گرم می کند. جویدن پسته باعث تقویت لثه ها و بوی بهتر دهان می شود. پسته همچنین معده را تقویت می کند ، اما مصرف زیاد اثر معکوس و مضر روی معده دارد. افراد مبتلا به GERD می توانند یک قاشق غذاخوری مخلوط پودر مغز پسته و شکر یا طالبی را 20 دقیقه بعد از غذا به زبان برگردانند تا به تدریج آن را مخلوط کرده و در بزاق حل شده و سپس آن را ببلعند.

(مخلوطی از پودر مغز پسته و شکر یا آب نبات را حداکثر به مدت 3 روز تهیه کنید ، زیرا اگر به مقدار زیاد تهیه شود ، ممکن است پوسیده شود.)

روغن پسته در طب سنتی ایرانی نیز مفید است و برای تقویت مغز و پیشگیری و درمان سینوزیت توصیه می شود. افرادی که دارای مزاج گرم هستند می توانند از پسته با طعم هایی مانند سرکه ، انار ، زرشک ، زردآلو و نعناع استفاده کنند. افرادی که بعد از خوردن پسته دچار زخم یا زخم در دهان و گلو می شوند ، می توانند بعد از خوردن پسته ، گلاب یا سرکه رقیق غرغره کنند (منبع).

درباره خواص پسته خام

  • پسته سرشار از مواد معدنی ، چربی و پروتئین است.
  • صد گرم مغز پسته خام 560 کالری انرژی تولید می کند.
  • پسته سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله کاروتن و ویتامین E است. این ترکیبات می توانند رادیکال های آزاد سمی را حذف کرده و در نتیجه از بیماری های مختلف مانند سرطان و عفونت ها جلوگیری کنند.
  • ویتامین B نیز در پسته فراوان است. پسته همچنین حاوی مس ، منگنز ، پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، روی و سلنیوم است. پسته سرشار از مس است. مس یک ماده معدنی مهم در انتقال پیام های عصبی و تولید گلبول های قرمز خون و سوخت است.
  • روغن پسته که از مغز پسته استخراج می شود ، یک روغن پخت سالم محسوب می شود. روغن پسته عطر مطبوعی دارد و ملین است. بنابراین از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.
  • خواص آنتی اکسیدانی پسته در درمان دیابت و بیماری های مرتبط نیز مفید است.

خواص پسته خام برای قلب و عروق

برخی مطالعات نشان داده اند که پسته به کاهش کلسترول بد (موسوم به LDL) کمک می کند. کسانی که 20 درصد از کالری روزانه خود را از طریق پسته برای کاهش وزن دریافت کردند ، توانستند کلسترول بد خود را حدود 14 درصد کاهش داده و کلسترول خوب خود (به اصطلاح HDL) را حدود 25 درصد افزایش دهند. اگر این نتایج صحیح باشد ، مصرف منظم پسته می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

پسته دارای خواص آنتی اکسیدانی است. ترکیبات موجود در پسته ، از جمله ویتامین A ، زآگزانتین و پلی فنول ، به از بین بردن رادیکال های سلولی آزاد و مخرب کمک می کند. این فرایند میزان التهاب در شریان ها را که عامل مهمی در بیماری های قلبی است کاهش می دهد.

پسته برای سلامت چشم مفید است

پسته حاوی کاروتنوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و محافظتی هستند. این ترکیبات که در دیگر آجیل ها یافت نمی شود ، بافت های بدن ، به ویژه نواحی مانند چشم را در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند. این ترکیبات از چشم در برابر عوارض پیری دژنراسیون ماکولا که در اثر افزایش سن رخ می دهد محافظت می کند.

خواص پسته برای بافت ها و استخوان ها

پسته حاوی مس ، منگنز و ویتامین B6 است این عناصر برای رشد و سلامت بافت ها و استخوان ها ، متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند. پسته برای سیستم گوارش نیز مفید است زیرا سرشار از فیبر است.

پسته تازه ، اعتبار عکس: myajil.com

هشدار:

پسته حاوی اسید لاکتیک است که در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. آجیل و سایر میوه های خانواده پسته مانند بادام و انبه خواص مشابهی دارند. بنابراین ، افرادی که به اسید آناکاردیک حساسیت دارند باید هنگام مصرف چنین آجیل و میوه هایی احتیاط کنند.

پسته باید خام و بدون نمک باشد. نمک حاوی سدیم است و سدیم خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. از خوردن پسته های آلوده مصنوعی خودداری کنید ، مخصوصاً که برای افراد مبتلا به ADHD مضر است. پوسته بیرونی پسته سبز یا قرمز تازه است و خود پوسته سفید خامه ای است.

جدول ارزش غذایی و خواص پسته خام

این جدول ارزش غذایی 100 گرم پسته خام را نشان می دهد. ستون سوم جدول نشان می دهد که خوردن 100 گرم پسته خام درصد کمی از نیاز روزانه انسان به بسیاری از مواد مغذی را تأمین می کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده میزان روزانه این مواد مورد نیاز فرد را توصیه کرده است. غذا توصیه های این سازمان را تایید یا رد نمی کند. اما گنجاندن این داده ها در جدول به درک بهتر میزان مواد مغذی پسته کمک می کند. به عنوان مثال ، این ارقام نشان می دهد که میزان مس و ویتامین B6 در 100 گرم پسته خام بیشتر از نیاز روزانه بدن به این مواد است.

ارزش غذایی پسته خام (100 گرم) درصد نیازهای روزانه
انرژی (کیلوکالری) 560 29٪
کربوهیدرات (گرم) 27.17 10٪
پروتئین (گرم) 20.16 40٪
کل چربی (گرم) 45.32 58٪
کلسترول (میلی گرم) 10
فیبر غذایی (گرم) 10.6 38٪
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 51 13٪
B3/نیاسین (میلی گرم) 1.3
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.52 10٪
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 1.7 131
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.16 12٪
B1/تیامین (میلی گرم) 0.87 72٪
ویتامین C (میلی گرم) 5.6
ویتامین A (میکروگرم) 24
ویتامین E (میلی گرم) 2.86 13٪
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 1
پتاسیم (میلی گرم) 1025 22٪
فلز
کلسیم (میلی گرم) 105
مس (میلی گرم) 1.3 144٪
آهن (میلی گرم) 3.92 22٪
منیزیم (میلی گرم) 121 30٪
منگنز (میلی گرم) 1.2 52٪
فسفر (میلی گرم) 490 70٪
سلنیوم (میکروگرم) 7 13٪
روی (میلی گرم) 2.2 20٪

ذخیره سازی پسته

پسته برای چندین ماه در یک مکان تاریک و خنک سالم می ماند. اما برای جلوگیری از پیری ، پسته باید در ظرفی بسته و دور از هوا در یخچال نگهداری شود.


منبع تصویر در ابتدای مقاله: soghat-yazd.com


مقالات مشابه:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا