آشپزی و تغذیه

خواص کدو حلوایی پخته و خام و جدول ارزش غذایی آن‌ها

خواص کدو تنبل پخته و خام: کدو تنبل که به کدو نیز معروف است ، سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که برای سلامتی انسان ضروری است. این سبزی کم کالری است اما مغذی و سرشار از ویتامین A است. کدو به سرعت رشد می کند و برگ ها و گیاهان آن مانند کدو و خیار زمین را می پوشانند. کدو تنبل در اشکال ، اندازه ها و رنگ های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال ، برخی بسیار بزرگ و برخی کوچکتر هستند. همچنین برخی به شکل توپ و برخی به شکل گلابی هستند. پوسته بیرونی کدو سبز معمولاً نارنجی یا زرد است. اما برخی از گونه ها در رنگ های دیگر مانند سفید ، قرمز و خاکستری نیز یافت می شوند. در این مقاله ارزش غذایی و خواص کدو حلوایی پخته و خام ذکر می شود.


کدو تنبل در غذاهای ایرانی

کدو تنبل یک عنصر مهم در بسیاری از غذاهای ایرانی است. در ایران مربا ، خورش ، سوپ ، پلو ، خورشت و حتی کیک کدو تنبل درست می کنند. ایرانی ها همچنین دانه کدو تنبل را به عنوان یک نوع آجیل می خورند. برخی از غذاهای ایرانی تهیه شده با کدو به شرح زیر است:


خواص کدو پخته و خام در طب سنتی ایران

در طب سنتی ایران ، کدو دارای ویژگی سرد و مرطوب است. کدو تنبل ملین است ، تشنگی را برطرف می کند و سرفه را کاهش می دهد. مربای کدو برای تقویت اعصاب مفید است. با توجه به توصیه های طب سنتی ، کدو ترجیح می دهد پوست سفید ، شیرین و نازک باشد و اندازه آن متوسط ​​باشد. مصرف کدو تنبل برای افرادی با مزاج گرم ، افراد شاهین ، شیطان پرستان و جوانانی که در مناطق گرم زندگی می کنند مناسب است.

کدو باعث کاهش اشتها می شود و بنابراین ممکن است برای درمان چاقی مناسب باشد. مصرف زیاد کدو سبز باعث ایجاد نفخ و سنگینی در معده می شود. علاوه بر این ، اگر به تنهایی مصرف شود ، ممکن است ناراحتی معده و کبد را تشدید کند. بنابراین خوردن کدو تنبل پخته با عسل یا پودر آب نبات توصیه می شود.

برای کسانی که طبیعت گرم و زرد دارند بهتر است کدو با فواید آن مانند سرکه یا آب میوه میل شود. افراد سرد مزاج باید آن را با ادویه های تند (مانند فلفل سیاه ، دارچین و …) امتحان کنند. (منبع)


آشنایی مختصر با خواص کدو

  • کدو سبز ، مانند کدو سبز ، برای تنظیم و کاهش قند خون مفید است.
  • کدو بسیار کم کالری است. صد گرم میوه کدو تنبل خام 26 کالری انرژی تولید می کند و فاقد چربی ترانس و کلسترول است. اما سرشار از فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. کدو تنبل یکی از غذاهایی است که متخصصان تغذیه برای تنظیم کلسترول و کاهش وزن توصیه می کنند.
  • کدو تنبل سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدانی از جمله ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین E است.
  • کدو تنبل یکی از سبزیجات خانواده کدو است که دارای بیشترین مقدار ویتامین A است. صد گرم کدو حلوایی حاوی 7384 میلی گرم ویتامین A است که 246 درصد آن را تأمین می کند که بیش از دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی است که برای حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای مخاطی مورد نیاز است. همچنین یکی از ویتامین های ضروری برای بهبود بینایی است. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای طبیعی غنی از ویتامین A ممکن است به جلوگیری از سرطان ریه و دهان کمک کند.
  • کدو تنبل منبع خوبی از فلاونوئیدهای پلی فنلی طبیعی مانند آلفا ، بتا کاروتن ، کریپتوکسانتین و زآگزانتین است. کاروتن پس از مصرف به ویتامین A تبدیل می شود.
  • Zeaxanthin یک آنتی اکسیدان طبیعی است که مانند یک فیلتر لکه زرد از شبکیه در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. بنابراین ، این آنتی اکسیدان ممکن است بتواند از دژنراسیون ماکولا که در اثر افزایش سن رخ می دهد جلوگیری کند.
  • کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین B و مواد معدنی مانند مس ، کلسیم ، پتاسیم و فسفر است.

دانه کدو تنبل

  • تخمه کدو منبع عالی فیبر غذایی و اسیدهای چرب سالم برای قلب است. تخمه کدو سرشار از پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین است. به عنوان مثال ، 100 گرم دانه کدو تنبل 559 کالری انرژی تولید می کند و حاوی 4،987 میلی گرم ویتامین B3 (نیاسین) اما بدون کلسترول است. همچنین منبع بسیار خوبی از آمینو اسید تریپتوفان است که پس از مصرف در مغز انسان به گاما آمینوبوتیریک اسید تبدیل می شود. این نوع اسید آمینه از تضعیف سلول های عصبی در مغز جلوگیری می کند.

جدول ارزش غذایی و ویژگی های کدو سبز پخته و خام

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم کدو پخته و 100 گرم کدو آب پز بدون نمک ارائه شده است.

ارزش غذایی کدو خام کدو تنبل پخته (بدون نمک)
انرژی (kcal) 24 20
کربوهیدرات (گرم) 6.50 4.90
پروتئین (گرم) 1.0 0.72
کل چربی (گرم) 10.1 10.07
کلسترول (میلی گرم) 10 10
فیبر غذایی (گرم) 0،5 1.1
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 14 9
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.600 0.413
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.298 10.2011
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.061 0.044
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 10.110 0.078
B1/تیامین (میلی گرم) 0.050 0.031
ویتامین A (واحد) 7384 (معادل 494.16 میکروگرم) 19.27 (معادل 288 میکروگرم)
ویتامین C (میکروگرم) 9 4.7
ویتامین E (میلی گرم) 1.06 0.80
ویتامین K (میکروگرم) 1.1 0.8
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 1 1
پتاسیم (میلی گرم) 340 230
فلز
کلسیم (میلی گرم) 21 15
مس (میلی گرم) 10.127.003 0.091
آهن (میلی گرم) 0.80 0.57
منیزیم (میلی گرم) 12 9
منگنز (میلی گرم) 0.125 0.089
فسفر (میلی گرم) 44 30
سلنیوم (میکروگرم) 0.3 10.2
روی (میلی گرم) 0.32 0.23

خرید و نگهداری کدو حلوایی

بهتر است زمانی که کدو تنبل رسیده است آن را به درستی خریداری کنید. کدو تنبل سفت و سنگین است و اگر روی آن ضربه بزنید صدایی شبیه به صدای ضربه چوب می شنوید. کبودی ، چین و چروک و بریدگی علائم یک کدو تنبل قدیمی است.

درست است که کدو تنبل رسیده را می توان با تهویه مناسب چند هفته در دمای اتاق نگهداری کرد ، اما بهتر است کمی خنک نگه داشته شود. اگر کدو حلوایی خرد شده است ، باید آن را در یخچال نگه دارید تا چند روز تازه بماند.

منبع تصویر:

  • novinattari.com
  • dombark.com
  • bazrsara.ir

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا