آشپزی و تغذیه

خواص کدو سبز و جدول ارزش غذایی آن – ویتامین‌ها و مواد معدنی

خواص کدو تنبل: کدو سبز یک غذای کم کالری است که سرشار از ویتامین B6 و ویتامین C است. کدو تنبل برای کاهش قند خون بسیار مفید است. صد گرم کدو تنبل تنها 15 کالری انرژی تولید می کند ، اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. کدو تنبل حاوی کلسترول یا چربی ترانس نیست و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای سلامت قلب و عروق ، تنظیم کلسترول خون و تامین فیبر غذایی است. کدو انواع مختلفی دارد ، اما در ایران کدو سبز و کدو سبز به طور گسترده مصرف می شود. انواع دیگر کدوها ، مانند کدو زرد یا کدو ، در کشت یا مصرف در ایران کمتر رایج است. در این مقاله فواید و خواص کدو سبز بیان شده و جدولی از ارزش غذایی آن ارائه شده است.

کدو تنبل برای کاهش قند خون بسیار مفید است.

کدو تنبل در غذاهای ایرانی

کدو تنبل در ایران بسیار مصرف می شود. ماست کدو تنبل و پورانی یک غذای بسیار سبک ، مغذی و مفید است. برخی دیگر از غذاهای ایرانی که با کدو تنبل تهیه می شوند به شرح زیر است:


خواص کدو در طب سنتی

طبق طب سنتی ایران ، طبیعت کدو سرد و مرطوب است. کدو تنبل آبکی است و می تواند در رفع گرفتگی عروق مفید باشد. کدو تنبل برای برخی از انواع سرطان مفید است.

کدو تنبل به راحتی هضم می شود ، بنابراین اگر با غذاهای دیر هضم مانند گوشت خورده شود ، به هضم سریعتر آنها نیز کمک می کند.

کدو تنبل حاوی ترکیبات و آنتی اکسیدان هایی است که برای تقویت حافظه و ضد پیری مفید هستند.

در طب سنتی ایرانی به افرادی که مزاج سرد دارند توصیه می شود که کدو تنبل کمتری بخورند. چنین افرادی می توانند کدو با ماست ، کمی سیر ، نمک ، نعناع و خردل بخورند.

آشنایی مختصر با خواص کدو

  • گفته می شود کدو تنبل کبد را به دلیل دارا بودن سدیم از بین می برد و بنابراین می تواند برای کبد چرب مفید باشد.
  • کدو تنبل به دلیل وجود آب فراوان برای سلامت پوست و مو مفید است.
  • کدو تنبل حاوی ویتامین C است که می تواند به درمان نقرس کمک کند.
  • کدو تنبل یکی از سبزیجاتی است که معمولاً توسط متخصصان تغذیه برای کاهش وزن و تنظیم کلسترول تجویز می شود.
  • کدو تنبل ، به ویژه کدوی زرد ، سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک فلاونوئیدی مانند کاروتن و زآگزانتین است. این ترکیبات رادیکال های آزاد مضر و گونه های فعال اکسیژن را از خون که باعث بیماری های مختلف می شوند ، حذف می کند.
  • کدو تنبل همچنین حاوی اسید فولیک یا ویتامین B5 است اسید فولیک نقش مهمی در سنتز سلولی و تقسیم سلولی دارد. مصرف فولات کافی در دوران بارداری از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری می کند.
  • کدو منبع عالی پتاسیم است. پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. بنابراین برای سلامت قلب مفید است و در عین حال با اثرات مضر سدیم مقابله می کند ، فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد.
  • کدو تنبل تازه سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. همچنین حاوی ویتامین های گروه B مانند تیامین ، بوراکسین و ریبوفلاوین و همچنین مواد معدنی مانند آهن ، منگنز ، فسفر و روی است.
کدو تنبل زرد
کدو سبز از نظر ترکیب گیاهی شبیه کدو است.

جدول ارزش غذایی کدو تنبل

در این جدول ارزش غذایی 100 گرم کدو خام با پوست و 100 گرم کدوی نمک دار با پوست بیان شده است. همانطور که در جدول نشان داده شده است ، وقتی کدو حلوایی پخته می شود ، سطح برخی از مواد مغذی موجود در آن از جمله ویتامین B9 ، ویتامین B5 و ویتامین A افزایش می یابد. کدو همچنین حاوی پتاسیم و کلسیم بیشتری است.

ارزش غذایی کدو سبز 100 گرم با پوست 100 گرم کدو سبز پخته با پوست بدون نمک
انرژی (کیلوکالری) 17 15
کربوهیدرات (گرم) 3.11 2.69
پروتئین (گرم) 1.21 0.14
کل چربی (گرم) 0.32 0.36
کلسترول (میلی گرم) 10 10
فیبر غذایی (گرم) 1 1
ویتامین ها
B9/اسید فولیک (میکروگرم) 24 28
B3/نیاسین (میلی گرم) 0.541 0،510
B5/اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.204 0.288
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.163 0،080
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.094 0.024
B1/تیامین (میلی گرم) 0.045 0.035
ویتامین A (میکروگرم) 10 56
ویتامین C (میلی گرم) 17.9 12.9
ویتامین E (میلی گرم) 10.12 10.12
ویتامین K (میکروگرم) 4.3 4.2
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 8 3
پتاسیم (میلی گرم) 261 264
فلز
کلسیم (میلی گرم) 14 18
آهن (میلی گرم) 0.37 0.37
منیزیم (میلی گرم) 18 19
منگنز (میلی گرم) 0.177 0.173
فسفر (میلی گرم) 38 37
سلنیوم (میکروگرم) 10.2 10.2
روی (میلی گرم) 0.32 0.33
جدول ارزش غذایی کدو تنبل

کدو سبز بخرید و نگهداری کنید

کدو تنبل تازه ، براق ، سفت ، نسبتاً سنگین و رنگ روشن است. کدوی قدیمی به دلیل اینکه مقداری از رطوبت خود را از دست می دهد ، سبک تر است و بالا و پایین پژمرده می شود.

کدو تنبل را در کیسه پلاستیکی در یخچال ، در محل نگهداری سبزیجات و در شرایطی با رطوبت مناسب نگهداری کنید. در این حالت ، کدو به مدت دو تا سه روز تازه می ماند.


منبع تصویر: zerafat.com

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا