آشپزی و تغذیه

فواید و خواص خرما: مواد مغذی و جدول ارزش غذایی خرما

فواید و خواص خرما: در روایات اسلامی منسوب به معصومین (علیهم السلام) بر فواید خرما و خرما تأکید شده است. خیس خرمایی است که کاملاً نرسیده و رنگش تیره نشده است. از دیدگاه طب سنتی ایران طبیعت خرما گرم و مرطوب است اما انواع خرمای خشک آن گرم و خشک است. خرما بسیار مغذی است و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. در ایران از جمله استان های کرمان، خوزستان و فارس انواع خرما از جمله خرمای مجول، خرمای دگله، خرمای مزواتی و خرمای بایرام کشت می شود. در این مقاله به برخی از فواید و خواص خرما اشاره شده است. از آنجایی که به نظر می رسد خرما و خرما در بازارهای جهانی محبوبیت بیشتری دارند، جدول ارزش غذایی این دو نوع خرما به عنوان نمونه ارائه می شود.

خرما اگر در حد اعتدال مصرف شود، نه تنها برای کودکان خردسال و زنان باردار بی خطر است، بلکه مفید است.

خرما یک غذای خوشمزه ایرانی است

ایرانی ها خرما را به صورت خام و در برخی مناطق پخته می خورند. بسیاری از محصولات نیز از شهد خرما تهیه می شود. برخی از غذاها و تنقلات تهیه شده با خرما به شرح زیر است:

تاریخ های متعدد
تاریخ های متعدد

ماهیت، فواید و خواص خرما در طب سنتی ایران

به گزارش سایت تاپیا، طبیعت خرما در طب سنتی ایران گرمتر و مرطوب تر است، اما خرمای خشک گرم و خشک است. خرما مغذی و چاق کننده است، برای شنوایی و بینایی مفید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، اما برای افرادی که تب یا سرماخوردگی دارند مضر است و بیماری را تشدید می کند. از آنجایی که خرما گرم است، افرادی که عادت به خوردن خرما ندارند، نباید در مصرف آن زیاده روی کنند، زیرا ممکن است صفرا را افزایش دهد و در نتیجه عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع و گلودرد را به دنبال داشته باشد. از فواید خرما می توان به کاهو، سرکه، آب انار و روغن اشاره کرد، به این معنی که طبیعت آن را اصلاح می کند. می گویند زیاده روی در مصرف خرما برای دندان مضر است.

خرما Deglat یا Dagliet
خرما Deglat یا Dagliet

مختصری در مورد فواید و خواص خرما

نتایج علمی برخی از فواید و خواص خرما به شرح زیر است:

  • خرما سرشار از مواد مغذی گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.
  • خرمای تازه حاوی گوشت نرم و قندهای ساده مانند فروکتوز و دکستروز است. صد گرم خرمای مجل 277 کالری انرژی می دهد. پس از خوردن خرما بلافاصله انرژی آن آزاد می شود و بدن قدرت از دست رفته خود را باز می یابد. به همین دلیل معمولا در ماه رمضان با خرما افطار می کنند. در سنت اسلامی، افطار با خرما فضیلت زیادی دارد.
  • خرما سرشار از فیبر غذایی است. فیبر کلسترول مضر را از روده جذب می کند و در نتیجه سطح کلسترول مضر خون را کاهش می دهد. بنابراین خرما از غشای مخاطی روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند.
  • خرما حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی به نام تانن است. تانن ها دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد خونریزی هستند.

خرما ضد سرطان است و برای بینایی مفید است

  • خرما همچنین حاوی ویتامین A است. ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است و برای بینایی سالم ضروری است. همچنین برای سلامت پوست و غشاهای مخاطی مفید است. بر اساس برخی مطالعات، خوردن میوه های طبیعی سرشار از ویتامین A با سرطان ریه و دهان نیز مبارزه می کند.
  • خرما حاوی ماده ای به نام زآگزانتین است که جذب شبکیه می شود. برخی تحقیقات نشان داده است که این ماده مانند کاندوم از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و با عوارض زردی شبکیه که به ویژه در سنین بالا بروز می کند مقابله می کند.
  • خرما منبع خوبی از آهن است. صد گرم خرما 0.9 میلی گرم آهن دارد. آهن جزء مهمی از هموگلوبین در گلبول های قرمز است.
  • خرما سرشار از پتاسیم است. به عنوان مثال، صد گرم خرما حاوی 696 میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم جزء مهم سلول ها است و به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. بنابراین، دریافت کافی پتاسیم با حملات قلبی عروقی و قلبی مبارزه می کند.
  • خرما همچنین حاوی انواع مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، مس و منیزیم است. کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها، لخته شدن خون و لخته شدن خون و انتقال پیام های عصبی ضروری است. منگنز یک عامل مهم در تولید آنزیم سوپر اکسیدان سوپراکسید دیسموتاز است. مس همچنین برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است و منیزیم نقش مهمی در رشد استخوان دارد.
  • ویتامین های K و B نیز در خرما یافت می شود. خرما حاوی پیریدوکسین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین است. این ویتامین ها برای متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها ضروری هستند. ویتامین K همچنین در متابولیسم استخوان مهم است و یکی از عوامل متعدد در لخته شدن خون است.
 تاریخ های تاریخ
تاریخ های تاریخ

جدول ارزش غذایی خرما

این جدول ارزش غذایی 100 گرم خرمای المجل و 100 گرم خرمای دلیط را نشان می دهد.

ارزش غذایی 100 گرم خرما 100 گرم خرما
انرژی (کیلو کالری) 277 282
کربوهیدرات (گرم) 74.97 75.03
پروتئین (گرم) 1.81 2.45
چربی کل (گرم) 0.15 0.39
کلسترول (میلی گرم) 10 10
فیبر غذایی (گرم) 6.7 8
قندها 66.47 63.35
ویتامین ها
اسید فولیک (میکروگرم) 15 19
B3/نیاسین (میلی گرم) 1.61 1.274
B5 / اسید پانتوتنیک (میلی گرم) 0.805 0,589
B6/پیریدوکسین (میلی گرم) 0.249 10.1454
B2/ریبوفلاوین (میلی گرم) 10.06 0.066
B1/تیامین (میلی گرم) 0.05 0.052
ویتامین A (میکروگرم) 7 10
ویتامین C (میلی گرم) 10 0.4
ویتامین K (میکروگرم) 2.7 2.7
الکترولیت ها
سدیم (میلی گرم) 1 24
پتاسیم (میلی گرم) 696 656
فلز
کلسیم (میلی گرم) 64 39
مس (میلی گرم) 0.362 0.206
آهن (میلی گرم) 0.9 1.02
منیزیم (میلی گرم) 54 43
منگنز (میلی گرم) 0.296 0.262
فسفر (میلی گرم) 62 62
سلنیوم (میکروگرم) 3
روی (میلی گرم) 0.44 0.29

همانطور که از جدول مشخص است میزان مواد مغذی مختلف خرمای مجلس و دگلت تفاوت چندانی با هم ندارند. به عنوان مثال، خرما حاوی مقادیر نسبتاً بالایی پتاسیم و کلسیم و همچنین مقدار کمی ویتامین A است. از طرف دیگر، برای مثال، خرمای داگلت حاوی کالری، پروتئین و فیبر نسبتاً بیشتری است. اما همانطور که گفته شد، تفاوت بسیار ناچیز است.

هشدار: حساسیت به خرما کمتر رایج است. افرادی که به کف دست حساسیت دارند باید از آن اجتناب کنند.

ذخیره تاریخ

خرمای خشک یا کم رطوبت برای ماه‌ها در یک خنک‌کننده معمولی و در یک ظرف دربسته سالم می‌ماند تا هوا وارد نشود. اما خرمای مزواتی که در ایران هم بیشتر دیده می شود معمولا زودتر خراب و ترش می شود پس بهتر است زود مصرف شود.


مطالب مرتبط: خواص میوه ها، سبزیجات و غذاها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا